vår
2016
SVF-2006 Geografiske informasjonssystem og fjernmåling i fortid, nåtid og framtid - GIS II - 10 stp
Emnetype
Fordypningsemne for studenter som har bestått minst 60 stp. Emnet bygger på SVF-2005. Emnet er primært tiltenkt arkeologistudenter.
Emnet kan tas som enkeltemne ¿ søknadsfrist 1. desember med egen opptaksprosedyre.
Emnet gis bare om våren.
Pga. begrenset kapasitet er det kun plass til 19 studenter.
SVF-2006 bygger på SVF-2005. Studenter som har bestått SVF-2005 gis forrang i opptak til emnet.
Det er mulig å kunne ta både SVF-2005 og SVF-2006 samme semester. Se under.
SVF-2006 (GIS II) tilrettelegges forskjøvet for SVF-2005 (GIS I). Dvs. at GIS II begynner 4 uker senere enn GIS I, slik at man kan få de nødvendige grunnkunnskaper til å kunne studere videre på begge kurs samtidig. Eksamen i GIS I avholdes, avhengig av påskens plassering, vanligvis omkring månedsskiftet mars/april med sensur innen eksamen i GIS-II. Ved bestått eksamen i GIS-I kan man derved gå videre til eksamen i GIS-II.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
Studenten skal ha:
- Forståelse for bruken av GIS i skjæringspunktet mellom forskning og forvaltning.
- · Oversikt over et utvalg av mer avanserte problemstillinger, metoder og operasjoner i GIS, spesielt 3D analyse.
- · Videregående erfaring med kartografisk analyse i forbindelse med arealplanlegging- og forvaltning, kultur- og naturvern, krisehandtering samt miljøovervåking.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- · Ta i bruk tilleggsmodulene 3D Analyst og Spatial Analyst i ArcGIS
- · Generere 3D-kart på grunnlag av irregulære triangulære nettverk (TIN).
- · Generere kurvekart, helling, orientering, terrengprofil og volum.
- · Generere synsfelt.
- · Beregne Least-Cost Pathways
- · Bruke prediktiv modellering
- · Bruke satellittbilder til grunnleggende fjernmålingsanalyser
- · Løse begrensete problemstillinger på grunnlag av ovenstående kunnskaper og ferdigheter.
Kompetanse:
- Kurset gir studenten utvidet kompetanse til videre studier i faget. Dette kan, for eksempel, være avsluttende oppgaver på samme eller høyere studietrinn, hvor GIS er nødvendig for å kunne løse forskningsmessige eller forvaltningsmessige problemstillinger.
GIS-kompetanse på dette nivået har også i et visst omfang vist seg relevant på arbeidsmarkedet.
Eksamen
ARBEIDSKRAV:
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha deltatt aktivt (som minimum ha vært til stede) i undervisninga i minst 8 dobbelttimer.
EKSAMEN:
Eksamen består av en ukes hjemmeoppgave på 3500 ord (ca. 10 sider) med oppgitt oppgavetekst og gitt innleveringsfrist. Oppgaveteksten er to-delt med henholdsvis en teoretisk og en praktisk oppgave. Besvarelsen kan skrives på et nordisk språk eller engelsk.
Karakterer fra A-E for ¿bestått¿ og F for ¿Ikke bestått¿.
Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.
KONTINUASJONSEKSAMEN:
Dersom det arrangeres utsatt prøve, tilbys det kontinuasjonseksamen ved karakteren F.
Pensum
Titler merket med * er i kopisamling.
Blankholm, H.P. 2007: ArcGIS Minimanual 30s.
Blankholm, H.P. 2010 Idrisi Minimanual.
Blankholm, H.P. 2009: Walkability analysis: A heuristic alternative method to pathway modelling.
UISPP XV Congress. Lisboa. Commission IV. Proceedings.10 s. (utleveres på kurset)
Chapman, H. 2006 Landscape Archaeology and GIS. Tempus Publishing. Glouchestershire.
Kap. 1-2, 6-10. (97s).
*Churc, T., Brandon, R.J. & Burfett, G.R. 2000: GIS Applications in Archaeology: Method in Search
Of Theory. I K.L. Westcott & R.J. Brandon (ed.): Practical Applications of GIS for
Archaeologists. A Predictive Modelling Kit. London.Taylor and Francis. Pp.135-155
(11s). ISBN: 0-7484-0830-4.
*Ebert, James I. 2000: The State of the Art in ¿Inductive¿ predictive Modelling: Seven Big
Mistakes (and Lots of Smaller Ones). I K.L. Westcott & R.J. Brandon (ed.): Practical
Applications of GIS for Archaeologists. A Predictive Modelling Kit. London.Taylor and Francis. Pp.129-135 (7s.). ISBN: 0-7484-0830-4.
Jerpåsen, G.B. 2009: Application of Visual Archaeological Landscape Analysis: Some
Results. Norwegian Archaeological Review 42.2:123-145. (23 sider).
Kleppe, J.I. 2000 Arkeologiske synsfeltanalyser. Om landskapsforståelse og GIS.
Hovedfagsoppgave, IAR, s. 4-46, 69-103. 76s.
Terje Kleven (red.) 1999: En dagsorden for norsk planlegging. Kap. 3. Planlegging og samordning
(s.65-108). NIBR-rap.
Lake, M. & P. Woodman 2003: Visibility studies in archaeology: a review and case study. Environment and Planning B: Planning and Design 2003, Vol. 30. Pp. 689-707.
(18 sider).
Lillesand, T.M., Kiefer, R.W. & Chipman J.W. 2008: Remote Sensing and Image
Interpretation (6th Edition). Wiley and Sons. Kap. 1,2 4, 6-8 (385 sider)
Lov om Naturvern 2001. Http://www.lovdata.no, 6 s.
Nesheim, O.H. 1999 Mangfold, skjønn og formalisering i kulturminnevernet.
Doktoravhandling UiTø. s. 11-26, 116-160, 187-199, i alt 71 s.
Parcak, S.H. 2009 Satellite remote Sensing for Archaeology. Kap. 1-5, 7, 8 (215 sider). Routlege. New York.
*Sanjuán, L.G. & D.Wheatley 1999. ¿The state of the arc: Differential rates of adoption
of GIS for European Heritage management¿. European Journal of Archaeology
1999:2:2. s.201-28.
*Wheatley, D. & M. Gillings 2002: Spatial technology and archaeology. Pp. 151.163, 201-
216 (29s). Taylor & Francis. London. ISBN: 0-415-24640-7.
I alt ca. 950 sider.
Foruten den litteratur som er nevnt ovenfor, anbefales også kursets anvendte tekniske manualer og handbøker.
Utlevert materiale på forelesningene, f.eks. powerpoints, samt selve forelesningene ingår også i pensum og vil danne grunnlag for besvarelsen av eksamen.
07.01.16
H.P.Blankholm
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SVF-2006
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
- Tidligere år og semester for dette emnet