vår 2016
SVF-2006 Geografiske informasjonssystem og fjernmåling i fortid, nåtid og framtid - GIS II - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Fordypningsemne for studenter som har bestått minst 60 stp. Emnet bygger på SVF-2005. Emnet er primært tiltenkt arkeologistudenter.

Emnet kan tas som enkeltemne ¿ søknadsfrist 1. desember med egen opptaksprosedyre.

Emnet gis bare om våren.

Pga. begrenset kapasitet er det kun plass til 19 studenter.

SVF-2006 bygger på SVF-2005. Studenter som har bestått SVF-2005 gis forrang i opptak til emnet.

Det er mulig å kunne ta både SVF-2005 og SVF-2006 samme semester. Se under.

SVF-2006 (GIS II) tilrettelegges forskjøvet for SVF-2005 (GIS I). Dvs. at GIS II begynner 4 uker senere enn GIS I, slik at man kan få de nødvendige grunnkunnskaper til å kunne studere videre på begge kurs samtidig. Eksamen i  GIS I avholdes, avhengig av påskens plassering, vanligvis omkring månedsskiftet mars/april med sensur innen eksamen i GIS-II. Ved bestått eksamen i GIS-I kan man derved gå videre til eksamen i GIS-II.


Opptakskrav

Bestått SVF-2005 - og se Emnetype for adgangsinformasjon

Lokalt opptak - søknadskode 5132.


Obligatorisk forkunnskapskrav

SVF-2005 Geografiske informasjonssystem i fortid, nåtid og framtid I

Innhold

Emnet er et videregående kurs i geografiske informasjonssystemer som tar for seg mer avanserte problemstillinger, metoder og operasjoner (spesielt 3D analyse) innenfor kartografisk analyse, arealplanlegging- og forvaltning, kultur- og naturvern, krisehåndtering samt miljøovervåking.

Anbefalte forkunnskaper

SVF-2005 Geografiske informasjonssystem i fortid, nåtid og framtid I

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:
Studenten skal ha:

  •  Forståelse for bruken av GIS i skjæringspunktet mellom forskning og forvaltning.
  • · Oversikt over et utvalg av mer avanserte problemstillinger, metoder og operasjoner i GIS, spesielt 3D analyse.
  • · Videregående erfaring med kartografisk analyse i forbindelse med arealplanlegging- og forvaltning, kultur- og naturvern, krisehandtering samt miljøovervåking.

Ferdigheter:
Studenten skal kunne:

  • · Ta i bruk tilleggsmodulene 3D Analyst og Spatial Analyst i ArcGIS
  • · Generere 3D-kart på grunnlag av irregulære triangulære nettverk (TIN).
  • · Generere kurvekart, helling, orientering, terrengprofil og volum.
  • · Generere synsfelt.
  • · Beregne Least-Cost Pathways
  • · Bruke prediktiv modellering
  • · Bruke satellittbilder til grunnleggende fjernmålingsanalyser
  • · Løse begrensete problemstillinger på grunnlag av ovenstående kunnskaper og ferdigheter.

Kompetanse:

  • Kurset gir studenten utvidet kompetanse til videre studier i faget. Dette kan, for eksempel, være avsluttende oppgaver på samme eller høyere studietrinn, hvor GIS er nødvendig for å kunne løse forskningsmessige eller forvaltningsmessige problemstillinger.

GIS-kompetanse på dette nivået har også i et visst omfang vist seg relevant på arbeidsmarkedet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk/dansk.

Besvarelsen kan skrives på et nordisk språk eller engelsk.


Undervisning

Det foreleses 2 timer i uka i ca. 12 uker. Med forbehold om budsjettmessig støtte vil det til den praktisk orienterte undervisningen bli tilknyttet en undervisningsassistent.

Eksamen

ARBEIDSKRAV:

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha deltatt aktivt (som minimum ha vært til stede) i undervisninga i minst 8 dobbelttimer.

EKSAMEN:

Eksamen består av en ukes hjemmeoppgave på 3500 ord (ca. 10 sider) med oppgitt oppgavetekst og gitt innleveringsfrist. Oppgaveteksten er to-delt med henholdsvis en teoretisk og en praktisk oppgave. Besvarelsen kan skrives på et nordisk språk eller engelsk.

Karakterer fra A-E for ¿bestått¿ og F for ¿Ikke bestått¿.

Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.

KONTINUASJONSEKSAMEN:

Dersom det arrangeres utsatt prøve, tilbys det kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


Pensum

Titler merket med * er i kopisamling.

Blankholm, H.P. 2007: ArcGIS Minimanual 30s.

 

Blankholm, H.P. 2010 Idrisi Minimanual.

 

Blankholm, H.P. 2009: Walkability analysis: A heuristic alternative method to pathway modelling.

UISPP XV Congress. Lisboa. Commission IV. Proceedings.10 s. (utleveres på kurset)

 

Chapman, H. 2006 Landscape Archaeology and GIS. Tempus Publishing. Glouchestershire.

Kap. 1-2, 6-10. (97s).

 

*Churc, T., Brandon, R.J. & Burfett, G.R. 2000: GIS Applications in Archaeology: Method in Search

Of Theory. I K.L. Westcott & R.J. Brandon (ed.): Practical Applications of GIS for

Archaeologists. A Predictive Modelling Kit. London.Taylor and Francis. Pp.135-155

(11s). ISBN: 0-7484-0830-4.

 

*Ebert, James I. 2000: The State of the Art in ¿Inductive¿ predictive Modelling: Seven Big

Mistakes (and Lots of Smaller Ones). I K.L. Westcott & R.J. Brandon (ed.): Practical

Applications of GIS for Archaeologists. A Predictive Modelling Kit. London.Taylor and Francis. Pp.129-135 (7s.). ISBN: 0-7484-0830-4.

 

Jerpåsen, G.B. 2009: Application of Visual Archaeological Landscape Analysis: Some

Results. Norwegian Archaeological Review 42.2:123-145. (23 sider).

 

Kleppe, J.I. 2000 Arkeologiske synsfeltanalyser. Om landskapsforståelse og GIS.

Hovedfagsoppgave, IAR, s. 4-46, 69-103. 76s.

 

Terje Kleven (red.) 1999: En dagsorden for norsk planlegging. Kap. 3. Planlegging og samordning

(s.65-108). NIBR-rap.

 

Lake, M. & P. Woodman 2003: Visibility studies in archaeology: a review and case study. Environment and Planning B: Planning and Design 2003, Vol. 30. Pp. 689-707.

(18 sider).

 

Lillesand, T.M., Kiefer, R.W. & Chipman J.W. 2008: Remote Sensing and Image

Interpretation (6th Edition). Wiley and Sons. Kap. 1,2 4, 6-8 (385 sider)

 

 

Lov om Naturvern 2001. Http://www.lovdata.no, 6 s.

 

Nesheim, O.H. 1999 Mangfold, skjønn og formalisering i kulturminnevernet.

Doktoravhandling UiTø. s. 11-26, 116-160, 187-199, i alt 71 s.

 

Parcak, S.H. 2009 Satellite remote Sensing for Archaeology. Kap. 1-5, 7, 8 (215 sider). Routlege. New York.

 

*Sanjuán, L.G. & D.Wheatley 1999. ¿The state of the arc: Differential rates of adoption

of GIS for European Heritage management¿. European Journal of Archaeology

1999:2:2. s.201-28.

 

*Wheatley, D. & M. Gillings 2002: Spatial technology and archaeology. Pp. 151.163, 201-

216 (29s). Taylor & Francis. London. ISBN: 0-415-24640-7.

 

I alt ca. 950 sider.

 

Foruten den litteratur som er nevnt ovenfor, anbefales også kursets anvendte tekniske manualer og handbøker.

 

Utlevert materiale på forelesningene, f.eks. powerpoints, samt selve forelesningene ingår også i pensum og vil danne grunnlag for besvarelsen av eksamen.

 

07.01.16

 

H.P.Blankholm

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SVF-2006
  • Tidligere år og semester for dette emnet