vår 2016
HEL-3022 Helsesøsterfaglig kunnskap - Barn og unge 0 - 20 år - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på master i helsefag, studieretning helsesøsterfag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Som for opptak til mastergradsprogrammet i helsefag

Innhold

Emnet er tredelt:

Vekst, utvikling og helse hos barn og ungdom

Emnet inneholder kunnskap om barn og unges utvikling. Sentralt er kjennetegn på de ulike utviklingsstadier, vilkår og betingelser for tilfredsstillende vekst, utvikling, god helse og trivsel.  Det fokuseres på kunnskap om barnets utvikling fra avhengighet til selvstendighet.

Ulike perspektiver på vekst, utvikling og helse, basert på natur- og samfunnsvitenskapelig kunnskap inngår.  Barn og unges oppvekstmiljø og arena danner grunnlag for fokus på ressurs- og mestringsorientering, samt risiko og negative utviklingsprosesser hos barn og unge.

Helsefremmende og forebyggende arbeid på samfunnsnivå

Emnet inneholder oversikt og innsikt i helsesøsterfaglig samfunnsrettet arbeid i form av kartleggings- og planleggingsarbeid. Det vil være fokus både på positive ressurser og risikofaktorer.  Emnet vil også innebære helsesøsterfaglig samfunnsrettet arbeid direkte knyttet til individuell omsorg for det enkelte barn og den enkelte ungdom. Helsefremmende og forebyggende arbeid på samfunnsnivå vil alltid være oppdatert og innstilt på sentrale helsemyndigheters aktuelle prioriteringer og satsningsområder. Etnisitet, kultur og identitet inngår gjennomgående i emnet

Helsefremmende og forebyggende arbeid på individnivå

Emnet inneholder helsesøsters ansvar for møter med det enkelte barn og den enkelte ungdom. Dette innebærer både individuelle og gruppebaserte konsultasjoner, hjemmebesøk, helsestasjonen, skolen eller andre arenaer. Helsefremmende og forebyggende arbeid på individnivå tar utgangspunkt i det som til enhver tid - av sentrale helsemyndigheter - er fastsatt som både standardprogram og utvidet tilbud i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.


Hva lærer du

Studenten skal kunne:

  • anvende forskning, helsefremmende og forebyggende teorier, metoder og tilnærminger knyttet til målgruppen og samfunn.
  •  anvende kunnskap om normalutvikling og utviklingsstadier hos barn og ungdom i alder 0-20 år.
  • anvende kunnskap om ressurs- og mestringstenkning overfor barn og unge i alder 0-20 år.
  • anvende kunnskap om barns tilknytning og samspillsutvikling.
  • anvende kunnskap om helsesøsterfagets oppgaver i helsestasjons- og skolehelsetjenesten ut fra gjeldende Retningslinjer og Veiledere.
  • anvende kunnskap om ernæringsfaglige tema knyttet til spedbarn, barn og ungdom 0-20 år.
  • analysere kunnskap om etnisitet, kultur og identitet på individ- og samfunnsnivå.

redegjøre for kartleggings- og planleggingsarbeid som er relevant for helsesøsterfaget på samfunns- og kommunenivå.


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Forelesning, skriftlig arbeid, seminarvirksomhet

Eksamen

Arbeidskrav: Fremlegg, ferdighetsøvelser, skriftlige fagnotat.

Skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter A-F .

Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Se egne pensumlister i fronter ved opptak.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: HEL-3022
  • Tidligere år og semester for dette emnet