vår 2016
BARN-103 Barnesykepleie III - Fordypningsoppgave - 30 stp

Emnetype

Emnet inngår i Videreutdanning i barnesykepleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet utgjør 3. studieenhet ved Videreutdanning i barnesykepleie. Studentene tilegner seg kunnskaper innen barnesykepleie.

Emnet omhandler:

Rammefaktorer, organisering, ledelse og miljø, Medisinsk utstyr, Sykdomslære og medisinsk behandling, Barnesykepleie som fag og yrkesutøvelse.


Hva lærer du

  • Studenten mestrer planlegging og gjennomføring av barnesykepleien, gjøre prioriteringer og bidra i teamarbeidet.  Studenten dokumenterer utført barnesykepleie og begrunner tiltak og bidrar til fagutvikling gjennom aktivt å delta i den faglige diskurs.
  • Studenten utøver helhetlig, individuell, fleksibel og kreativt tilpasset barnesykepleie i et familiesentrert perspektiv. Studenten kan tilrettelegge hjemreise/transport for barn som er akutt/kritisk syke eller døende. 
  • Studenten utøver barnesykepleie i samsvar med de juridiske rammer som gjelder for helsevesenet og helsepersonell. Studenten handler etisk og juridisk forsvarlig i samhandling med pasient, pårørende og medarbeidere.
  • Studenten anvender relevante kunnskaper i samhandling, veiledning og undervisning av pasienter, pårørende og kollegaer med og uten annen kulturbakgrunn.
  • Studenten anvender forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i videreutviklingen av sin personlige og faglige kompetanse.
  • Studenten dokumenterer utført barnesykepleie og begrunner tiltak og bidrar til fagutvikling gjennom aktivt å delta i den faglige diskurs.
  • Studenten arbeider etter og har kunnskaper, ferdigheter og holdninger i hygiene og infeksjonsforebyggende prinsipper. Studentene bidrar kunnskapsbasert til å fremme hygieniske standard ved avdelingen/institusjonen.
  • Studenten kan problematisere i forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten og kan se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team.


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk.

Undervisning

Forelesninger, ferdighetstrening, simulering, basisgrupper, seminarer, selvstudium.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være bestått for å få adgang til eksamen:

  • Basisgruppearbeid med muntlig fremlegg på fagseminar. Individuell skriftlig læringslogg innleveres til gitt frist.
  • Individuell skriftlig innlevering av tema og disposisjon til fordypningsoppgaven.
  • Selvvalgt pensum.

Eksamen:
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt tema, med påfølgende individuell muntlig eksaminasjon i forhold til oppgaven og pensum. Evaluert praksis må være vurdert til bestått og skriftlig oppgave må være vurdert til bestått, for at studenten kan framstille seg til muntlig høring. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring.

Ved vurdering av eksamen benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen:
Ved ikke bestått til ordinær eksamen arrangeres det kontinuasjonseksamen. Ved ikke bestått på muntlig del må også skriftlig eksamen leveres på nytt. Det er anledning til å levere en forbedret utgave av samme oppgave som ble levert til ordinær eksamen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BARN-103
  • Tidligere år og semester for dette emnet