vår 2016
BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2011 Innføring i kvantitativ analyse og statistikk 10 stp
ØS204 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
BED-2011F Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
BED-2011F Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 7 stp
FSK-2012 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp

Innhold

Kurset gir en bred innføring i samfunnsvitenskapelig metode og statistikk. Studentene får kjennskap til forskningsprosessen og både kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder gjennomgås. Studentene gis det nødvendige metodegrunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studentene får analytisk innsikt og det legges vekt på anvendelser av statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet. Det legges vekt på oppgaveregning og analyse av data ved bruk av dataverktøy.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskap: 

  • Kandidaten har bred kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode (forskningsmetode).
  • Kandidaten kjenner til forskningsprosessen, av både kvantitative og kvalitative forskningsopplegg.
  • kandidaten har kunnskap om forholdet mellom teori og empiri/data.
  • Kandidaten har kunnskap om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og kan anvende disse i praksis.
  • Kandidaten har bred kunnskap om grunnleggende sannsynlighetsregning, inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet.
  • Kandidaten har kunnskap om simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians.

 

Ferdigheter: 

  • Kandidaten kan definere forskningsspørsmål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer.
  • Kandidaten kan bruke dataverktøy, relevante modeller og teori for å analysere økonomisk-administrative problemstillinger.
  • Kandidaten kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet.
  • Kandidaten kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og skrive referanselister.
  • Kandidaten kantolke teoretiske og empiriske forskning/funn, samt generalisering, validitet og reliabilitet, og være seg bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder.
  • Kandidaten kan presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder.
  • Kandidaten kan analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel, og videreføre dette til lineærkombinasjoner av stokastiske variable.
  • Kandidatenkan velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert binomisk fordeling, hypergeometrisk fordeling, poissonfordeling, normalfordeling/normaltilnærming og t-fordeling.
  • Kandidaten kan estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering.
  • Kandidaten behersker hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder.
  • Kandidaten kan tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke.

 

 Kompetanse: 

  • kandidaten besitter en grunnleggende kompetanse i metode og statistikk for å kunne skrive en eventuell prosjekt- eller bacheloroppgave.
  • Kandidaten kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk- administrative problemstillinger og som tilfredsstiller anerkjente standarder.
  • Kandidaten har innsikt i ulike forskningsdesign; kvantitative kontra kvalitative forskningsopplegg og aktuelle kombinasjoner av disse.
  • Kandidaten kan bruke relevant dataverktøy til statistisk analyse.
  • Kandidaten kan beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten.
  • Kandidaten kan anvende og tolke regresjonsanalyse, både ved estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten.
  • Kandidaten kan foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, datalab og seminarer.

Eksamen

Fire timers skriftlig eksamen. Kurset har et arbeidskrav som tilsier at studentene må gjennomføre innleveringer for å kunne avlegge eksamen. Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk.

Skriftlig eksamen arrangeres i Tromsø. Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %). Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested som administrerer emnet

 

 

 


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller fås ved henvendelse til fagbokhandelen Akademisk Kvarter (Tromsø).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-2011
  • Tidligere år og semester for dette emnet