vår 2016
ARK-2024 Arkeologisk metode II - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeologi som ønsker å søke opptak til masterprogrammet i arkeologi.

 

Emnet kan også inngå som valgemne i bachelorgraden i arkeologi.

Kan ikke tas som enkeltemne.


Opptakskrav

Det kreves at man har gjennomført ARK-1006 Arkeologisk metode I eller tilsvarende.

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.


Innhold

Emnet bygger på ARK-1006 og gir en dypere innsikt i mer avanserte arkeologiske metoder relatert til studiet av økonomi og landskapet, sosiale forhold, materiell kultur, og arkeologiske databaser.

Emnet tar opp metoder som utleder informasjon om sosio-politiske organisering, arkeozoologiske metoder, analysen av steinteknologi og keramikk, og enkelte kvantitative analyser.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:

dypere innsikt i en rekke arkeologiske metoder. • kjennskap til prinsipper for arkeologiske databaser og enkelte kvantitative metoder • kjennskap til basisprinsippene i arkeozoologiske analyser • kjennskap til basisprinsippene i analysen av steinteknologi og keramikk • evne til selv å utføre grunnleggende analyser av arkeologisk datamateriale. • grunnlag for å påbegynne forskerutdanning på masternivå

Ferdigheter

Studenten skal kunne: •

benytte utvalgte kvantitative og kvalitative metoder • gi en kritisk vurdering av metoder anvendt i arkeologiske tekster og fortolkninger.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk Eksamensspråket er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.

Undervisning

Undervisningen består av ca. 7 dobbelttimer med forelesninger og 6-7 seminarer/praktiske øvelser. Forelesningene vil gi studenten den grunnleggende innføring i metodenes utvikling og bakgrunn, mens seminarer med praktiske øvelser gir studentene egen erfaring med bruken av metodene. Med utgangspunkt i disse seminarer løser studenten problemer basert på arkeologiske empiri. Disse oppgaver inngår i mappeevalueringen. Oppgavene bidrar til problembasert læring av metoder, samt trening i skriftlig formulering av arkeologiske analyser.

Eksamen

ARBEIDSKRAV:

Deltakelse på 75% av forelesninger og seminarer og innlevert to oppgaver til nærmere oppgitte frister. For å kunne fremstille seg til eksamen, må studenten ha fått godkjent begge kravene.

EKSAMEN:

Karaktergivende eksamen er en mappevurdering som består av 2 skriftlige innleveringer, hver på ca. 5 sider (ca. 1750 ord), som leveres til nærmere oppgitte frister i løpet av semesteret. Studenten vil få en tilbakemelding på de innleverte oppgavene. Den samlede mappen på 2 oppgaver leveres på gitt dato i slutten av semesteret. Endelig karakter gis etter innlevering av hele mappen med ev. reviderte oppgaver. Oppgavene har karakter av prosjektarbeid, der studentene anvender utvalgte metoder på arkeologisk materiale. Dersom de tre skriftlige besvarelsene samlet vurderes til F, vil det være mulig å kontinuere ved å fremstille seg til ny eksamen.

KONTINUASJONSEKSAMEN:

Kontinuasjonseksamen gjennomføres ved at hele mappa leveres inn på nytt. Studenten vil få en tilbakemelding på hvilke oppgaver som har ført til karakteren F. Disse skal bearbeides og suppleres før mappa leveres på nytt. Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått.


Pensum

Pensumlist vår 2016

 

Studenter bør sikre at de har tilgang til Excel regnearkprogram på egen PC. Hvis ikke, kan det nedlastes som en del av den Microsoft Office pakke som er tilgjengelig fra Universitetets programvare tjeneste.

 

Amundsen, Colin

2011 The Zooarchaeology of Multi-Room Houses. I Hybrid Spaces. Medieval Finnmark and the Archaeology of Multi-Room Houses, red. av Bjørnar Olsen, Przemyslaw Urbanczyck & Colin Amundsen, s.241-264. Institute for Comparative Research in Human Culture, Novus Press, Oslo.

 

Andrefsky, William

1998 Artifact Diversity and Site Function. I Lithics. Macroscopic Approaches to Analysis, s. 189-210. Cambridge University Press.

 

Chapman, Robert

2003 Death, Society and Archaeology: the Social Dimensions of Mortuary Practices. Mortality 8:305-312.

 

Dincauze, Dena F.

2000 Basic Principles of Sedimentology and Soils Science. I Environmental Archaeology. Principles and Practice, s.257-290. Cambridge University Press.

 

Eriksen, Berit Valentin. 2000. Chaine opératoire - den operative proces og kunsten at tænke som en flinthugger. I B. V. Eriksen (red.), Flintstudier. En håndbog i systematiske analysser af flintinventarer, s. 75-100. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.

 

Goldberg, Paul, & Macphail, Richard I.

2006 Occupation Deposits I: Concepts and Aspects of Cultural Deposits. I Practical and Theoretical Geoarchaeology, s.211-224. Blackwell, Oxford.

 

Gosselain, Olivier P.

2000 Materializing Identities. An African Perspective. Journal of Archaeological Method and Theory 7:187-217.

 

Hambleton, Ellen & Rowley-Conwy, Peter

1997 The Medieval Reindeer Economy at Gæccevaj´njar´ga 244 B in the Varanger Fjord, North Norway. Norwegian Archaeological Review 30(1):55-70.

Joyce, Rosemary A.

2001 Burying the Dead at Tlatilco: Social Memory and Social Identities. I Social Memory, Identity, and Death: Anthropological Perspectives on Mortuary Rituals, red. av Meredith S. Chesson, s. 12-26. Archeological Papers of the American Anthropological Association Number 10, Washington DC.

 

Keller, Angela H.

2009 In Defense of the Database. The SAA Archaeological Record 9(5):26-32.

 

Linderholm, Johan

2007 Soil Chemical Surveying: A Path to a Deeper Understanding of Prehistoric Sites and Societies in Sweden. Geoarchaeology: An International Journal 22:417¿438.

 

McAnany, Patricia A. and Hodder, Ian

2009 Thinking about Stratigraphic Sequence in Social Terms. Archaeological Dialogues 16(1):1¿22.

 

Michelaki, Kostalena

2007 More Than Meets the Eye: Reconsidering Variability in Iroquoian Ceramics. Canadian Journal of Archaeology 31:143-170.

 

Munson, Jessica L. & Macri, Martha J.

2009 Sociopolitical Network Interactions: A Case Study of the Classic Maya. Journal of Anthropological Archaeology 28:424¿438

 

Naumann, Elise, Krzewinska, Maja, Götherström, Anders, og Eriksson, Gunilla

2014 Slaves as Burial Gifts in Viking Age Norway? Evidence from Stable

Isotope and Ancient DNA Analyses. Journal of Archaeological Science 41:533-540.

 

Persson, Kjell

1996 Phosphate Test Strips. A New Equipment for Direct Soil-Phosphate Field Analysis. Laborativ arkeologi 9:57-60.

 

Reitz, Elizabeth J., & Wing, Elizabeth S.

2008 Relative Frequencies of Taxa. I Zooarchaeology. Utgave 2, s. 202-232. Cambridge University Press.

 

Renfrew, Colin, & Bahn, Paul

2008 Archaeology: Theories, Methods and Practice. Utgave 5. Thames & Hudson, London. (kun kapitler 5 og 9)

 

Shennan, Stephen

1997 Quantifying Archaeology. University of Edinburgh Press. (utvalgt utsnitt)

 

Sindbæk, Søren M. 2013. Broken Links and Black Boxes: Material Affiliations and Contextual Network Synthesis in the Viking World. In Network Analysis in Archaeology. New Approaches to Regional Interaction, edited by Carl Knappet, pp.71-94. Oxford University Press.

 

Sinopoli, Carla. 1991. Approaches to Archaeological Ceramics. Plenum Press, New York. S.1-42

Tallavaara, Miikka, Manninen, Mikael A., Hertell, Esa, & Rankama, Tuija

2010 How Flakes Shatter: A Critical Evaluation of Quartz Fracture Analysis. Journal of Archaeological Science 37:2442-2448.

 

Tolstoy, Paul

1989 Coapexco and Tlatilco: Sites with Olmec Materials in the Basin of Mexico. In Regional Perspectives on the Olmec, edited by R. J. Sharer and D. C. Grove, pp. 85, 101¿121. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-2024
  • Tidligere år og semester for dette emnet