vår 2016
HIS-1051 Trolldomsprosessene i et historisk og religionsvitenskapelig perspektiv - nettstudium - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember.

Emnetype

Emnet er valgfritt i bachelorstudiet i historie og i religionsvitenskap. Det kan også tas som enkeltemne, og passer som støtteemne til flere samfunnsvitenskapelige og humanistiske disipliner, slik som sosiologi, antropologi og arkeologi. 

Emnet er spesielt tilrettelagt for studenter (tredje år, med 7 uker praksis) på lektorutdanning, tinn 8.-13., med studieretning historie eller religionsvitenskap. 

Emnet overlapper HIS-1020 - De europeiske trolldomsprosessene, 10 sp.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 5199 - nettbaserte og desentraliserte emner.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HIS-1020 De europeiske trolldomsprosessene 10 stp

Innhold

Emnet handler om de historiske trolldomsprosessene/hekseprosessene fra 1400-tallet til 1750. I denne perioden ble over 100.000 mennesker, de fleste kvinner, stilt overfor europeiske domstoler anklaget for ulike former for trolldomskriminalitet. Forskningen rundt fenomenet har vært meget omfattende og flerfaglig de siste tiårene. I dag framstår trolldomsforskning som et intellektuelt spennende kulturhistorisk felt som byr på mange utfordringer av teoretisk, metodisk og empirisk art. Emnet gir en bred innføring i den rikholdige historiefaglige og religionsvitenskapelige tenkningen om hekser, magi og trolldom.

Forfølgelse av trollfolk er et område som lar seg best forklare og forstå gjennom å kombinere den store historien med mikrohistorie, forstått som dybdedykk i lokalhistorien. Derfor vil emnet også ta for seg prosessutviklingen i Nord-Norge med særlig vektlegging på utviklingen i Finnmark der forfølgelsen av ulike trollfolk var spesielt brutal og omfangsrik. Sakene i Finnmark er velegnet for studier av kjønn og etnisitet. Religionsvitenskapelige studier av sjamanisme, folkelig religiøsitet og trolldomstro egner seg godt til å supplere dette bildet og til å trekke linjer til lignende fenomen i dag.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbyttet:

Kunnskap: Studenten har kunnskap om:

  • sentrale kildekategorier, særegne historiske problemstillinger og religionskritiske tema innen studiefeltet
  • hvilke spørsmål som har vært sentrale i religionssvitenskapelige og historisk forskning omkring hekser, magi og trolldom
  • historiografi og fagdebatt knyttet til trolldomsprosesser
  • andre historiske og samtidsaktuelle former for menneskeforfølgelse

Ferdigheter: Studentene kan

  • analysere og trekke egne slutninger
  • evnen til å kunne komparere i tid og rom
  • organisere kunnskapen ut fra kilder, som for eksempel tingbøker, sakefallslister og andre offentlige og private dokumenter
  • anvende religionskritiske perspektiver i studiet av trolldomstro, folklore og demologi
  • vite om håndskrevne kilder fra trlldomsprosessene i Nord-Norge
  • kjenne til hvor man finner kilder og kunnskap til emnet (arkiver, biblioteker, museer og nettressurser)


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av nettforelesningene er på andre skandinaviske språk eller engelsk.

Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamenssvar på andre språk. Dette må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Undervisningen er delt i 10 bolker. For hver bolk foreligger det en forelesning på inntil 45 minutter som er tilgjengelig på nettet gjennom fronter. Til hver bolk vil det bli lagt ut øvingsoppgaver som skal besvares og leveres inn. Hver bolk vil bli supplert med tekster og nettlenker som er relevant for de enkelte forelesningene. Gjennom læringsplattformen Fronter vil det bli lagt til rette for nettdiskusjoner og kommentarer fra faglærer.

Emnet evalueres hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: Et skriftlig arbeid på 1 side til minimun 5 av de 10 bolkene. 

Eksamen består av: En skriftlig oppgave på om lag 6 sider (ca. 2500 ord), som leveres mot slutten av semesteret. Skrivefrist: 1 uke. Studentene får tilbud om individuell veiledning ved utlevering av oppgaven. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. 

Ved karakteren F-stryk/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret. 


Pensum

Pensum HIS-1051 Vår 2016

Emneansvarlig: Liv Helene Willumsen

 

Grunnbøker:

Rune Blix Hagen, Dei europeiske trolldomsprosessane, Oslo, 2007 (182 sider)

Rune Blix Hagen (med sammendrag på samisk av Aage Solbakk), Samer er trollmenn i norsk historie. Trolldomsforfølgelse av samer, Karasjok, 2010 (40 sider)

Heksebrenning i nord, temanummer av Ottar, nr. 293, 5-2012 (48 sider)

Liv Helene Willumsen, Dømt til ild og bål. Trolldomsprosessene i Skottland og Finnmark, Stamsund, 2013, s. 13-49, 53-73, 75-107, 109-153, 261-287, 289-353, 357-407 (272 sider).

Nordic Neoshamanisms, ed. by Siv Ellen Kraft, Trude Fonneland and James R. Lewis, Palgrave Macmillan 2015 (utdrag, til sammen 167 sider) Følgende kapitler:

Introduction (pp. 1-12)
Chapter 1. Late Modern Shamanism: Central Texts and Issues (Olav Hammer, pp.13-32)
Chapter 2 The Rise of Neoshamanism in Norway: Local Structures-Global Currents (Trude Fonneland, pp. 33-54)
Chapter 7 New Age Medicine Men versus New Age Noaidi: Same Neoshamanism, Different Sociopolitical Situation (James R. Lewis pp. 127-140)
Chapter 8 More or less Genuine Shamans!: The Believer in an Exchange between Antiquity and Modernity, between the Local and the Global, (Bente Alver, pp. 141-174)
Chapter 9 Sami Shamanism and Indigeous Film: The Case of Pathfinder (Cato Christensen, pp. 175-190)
Chapter 10 Contextualizing Exhibited Versions of Sami Noaidevuohta (Stein Mathisen, pp.191-214)
Chapter 12 Shamanism and Indigenous Soundscapes: the Case of Mari Boine (Siv Ellen Kraft pp. 235-261).

 

Fra Darren Oldridge (red.), The Witchcraft Reader - Second Edition, London/New York, 2008 (175 sider)

  • Darren Oldridge, "General Introduction", s. 1 - 17
  • Richard Kieckhefer, Norman Cohn og Hans Peter Broedel, "Medieval Origins", s. 23 - 30; 31 - 36; 43 - 47
  • Wolfgang Behringer, "Witchcraft, Magic and Fear", s. 74 - 85
  • Jacqueline Simpson, H.C.E. Midelfort og Éva Pócs, "The Idea of a Witch Cult", s. 92 - 106; 112 - 119
  • Stuart Clark, "Witchcraft and the Reformation", s. 136 - 14
  • Christina Larner, Gerhild Scholz Williams, Brian P. Levack og William Monter, "Witchcraft and Authority", s. 171 - 204
  • Darren Oldridge, Christina Larner, Jane P. Davidson, Elizabeth Reis og Clive Holmes, "Witchcraft and Gender", s. 247 - 286
  • Virginia Krause og Lyndal Roper, "Reading Confessions", 305 - 310; 324 - 335
  • Brian P. Levack, "The Decline of Witchcraft", s. 341 - 348

 

Kompendium:

Hans Eyvind Næss: "Trolldomslovgiving og strafferettspolitikk" i Trolldomsprosessene i Norge på 1500-1600-tallet, Oslo 1982 (utdrag 35-63, 74-84 og 376-399) (65 sider)

Sølvi Sogner: "Trolldomsprosessene i Norge på 1500-1600-tallet" i Norveg 25, 1982:155 - 182 (27 sider)

Trolldomssakene mot barn i Vardø og Vadsø 1663, Amtmannen/Fylkesmannen i Finnmarks arkiv, løpenummer 2543, Statsarkivet i Tromsø (4 sider).

Roald E. Kristiansen: "De gjenstridige prestene. Svartebokpresten som tricksterfigur", i Jens-Ivar Nergård og Sigmund Nesset (red.) Det gjenstridige. Edmund Edvardsen 60 år, Oplandske Bokforlag 2003: 135-148. (13 sider).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-1051
  • Tidligere år og semester for dette emnet