høst 2015
IDR-3911 Læring, opplevelse og natur - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt masterstudenter i idrettsvitenskap og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

  • Læringsteorier
  • Motivasjon og læring
  • Opplevelsesfenomener
  • Opplevelsespedagogikk
  • Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur


Hva lærer du

Kunnskaper

  • Ha kunnskap om ulike teorier og dimensjoner om læring.
  • Ha kunnskap om motivasjonsteorier i forhold til læring, mestring og prestasjon.
  • Ha kunnskap om ulike former for opplevelse, spesielt naturopplevelse.
  • Ha innsikt i opplevelsens ulike sider og vitenskapelige forståelser.
  • Ha innsikt i  opplevelsens betydning for læring.
  • Ha innsikt i naturen som lærings- og utviklingsarena.

Ferdigheter

  • Kunne analysere og kritisk vurdere tekster om naturforståelse, natursyn og tilhørende myter og ideologier.
  • Kunne vurdere og kritisk reflektere over ulike nytelses- og mestringsformer i forhold til natur.
  • Kritisk kunne vurdere og reflektere over ulike forståelser av opplevelse.
  • Kunne redegjøre for læringsaktiviteter i og med natur
  • Kunne redegjøre for læring for, om og gjennom kropp.

Generell kompetanse

  • Ha utviklet en dypere forståelse for friluftslivets betydning for læring og dannelse.
  • Ha utviklet forståelse for aktuelle læringsteorier, spesielt med fokus på opplevelse og naturen som læringsarena.
  • Kunne bidra i samfunnsdebatter om natur og naturbruk.
  • Kritiske kunne reflektere over det moderne "opplevelsessamfunn¿.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesninger og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler.

Eksamen

Arbeidskrav: Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten.  Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.

Eksamen: Skriftlig innlevering av et paper med selvvalgt problemstilling (se formativ vurdering).

Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.

Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: IDR-3911
  • Tidligere år og semester for dette emnet