vår 2024
LER-3250 Masteremne i samfunnsfag: Historiedidaktikk og historiebruk - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i samfunnsfag.

Innhold

Dette emnet vil fokusere på hvilken rolle bruk av historie spiller i ulike sammenhenger knyttet til fremstillingen og fortolkningen av fortiden. Emnet tar for seg fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk i vid forstand, både innenfor og på arenaer utenfor skolen. Studentene skal utvikle en kritisk forståelse og analytisk holdning til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha:

  • kunnskap om historiografi, metode og teori innenfor disiplinfaget historie
  • inngående kunnskap om metoder og teorier innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk
  • inngående kunnskap om hvordan historie og minner brukes i forskjellige sammenhenger
  • inngående kunnskap om utviklingen av fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende historiedidaktiske arbeidsmåter, teori og metode i læringsarbeid
  • bruke ulike kilder og fremstillinger innenfor en faglig teoretisk ramme til selvstendige undersøkelser av historiebruk
  • analysere og forholde seg kritisk til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger

Kompetanse

Studenten kan:

  • analysere historiefaglige fremstillinger og empirisk materiale
  • legge til rette for læringsaktiviteter som vekker elevenes undring og interesse
  • vurdere ny og tidligere forskning knyttet til relevante tema innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk og nyttiggjøre seg slik kunnskap til egen faglig praksis
  • reflektere over etiske problemstillinger i et historiefaglig perspektiv

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges.

Digitale hjelpemidler vil bli utnyttet på de områder der dette er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner er også aktuelle arbeidsformer.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 07.05.2024 09:00 (Utlevering)
24.05.2024 14:00 (Innlevering)
14 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Dokumentasjonsprosjekt Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • Planlegge, gjennomføre og presentere et dokumentasjonsprosjekt knyttet til bruk av historie. Dette gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter og presenteres muntlig med hjelp av digitale hjelpemidler. Presentasjonen skal ha en varighet på ca. 15 minutter. Både faglig innhold og formidlingsevne skal ligge til grunn for eventuell godkjent/ikke godkjent

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3250
  • Tidligere år og semester for dette emnet