høst 2022
PED-6105 Minoritetspedagogikk i et spesialpedagogisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret og 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.


Opptakskrav

  • Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse- /sosialfaglig utdanning eller tilsvarende
  • Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning

Søknad registreres i lokal søknadsweb. I Søknadsweb velges kategori Enkeltemner. Deretter velger man 9371 Enkeltemner, masternivå. I merknadsfeltet under skriver man emnekoden til det/de emnene du ønsker å søke opptak til.

Oppstart av emnet forutsetter nok kvalifiserte søkere.


Innhold

«Videreutdanning i minoritetspedagogikk i et spesialpedagogisk perspektiv» er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet minoritetsspråklig problematikk og norsk som andrespråk.

Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og barn tilrettelegging i forhold til minoritetsspråklig problematikk og norsk som andrespråk overfor barn og unge i barnehage og skole.

Sentrale tema:

  • Innledende om språk, kultur, erfaring og læring, herunder flerspråklighet, førstespråk og andrespråk.
  • Lover, rettigheter og retningslinjer for opplæringen av minoritetsspråklige barn og unge.
  • Flerspråklighet, ordforrådsutvikling og språklige minoriteter.
  • Vurdering som grunnlag for pedagogiske tiltak.
  • Tiltaksnivå 1: Opplæring i henholdsvis første- og andrespråket i et forebyggende perspektiv for å tilrettelegge for et godt læringsutbytte.
  • Tiltaksnivå 2: Organisatoriske og metodiske tilpasninger og tiltak i forhold til minoritetsspråklige barn og unge med språklige og kognitive vansker.

Hva lærer du

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

  • Inngående kunnskap om flerspråklighet, førstespråk- og andrespråk.
  • Inngående kunnskap om lovverk, rettigheter og retningslinjer for opplæring av minoritetsspråklige barn og unge.

Ferdigheter:

  • Kan gjennomføre en hensiktsmessig vurdering i forhold til minoritetsspråklige barn og unge som sliter med sin læring i barnehage og skole.
  • Kan gjennomføre en tidlig og forebyggende språkstimulering av minoritetsspråklige barn. 
  • Kan jobbe med spesialpedagogiske tilretteleggelser for minoritetsspråklige barn og unge som sliter med sin læring i barnehage og skole.

Generell kompetanse:

  • Kan kommunisere om språk, kultur, erfaring og læring, herunder flerspråklighet, førstespråk- og andrespråk.
  • Kan anvende sin kunnskap om lovverk og rettigheter for minoritetsspråklige barn og unge.
  • Kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser knyttet til grunnlaget for kritisk tenkning og vurdering av pedagogisk tiltak for minoritetsspråklige barn og unge, samt reflektere over egen praksis.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen. 

Arbeidsformer:

Studiets læringsaktiviteter er forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, og selvstudium. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.

Undervisning og eksamener vil foregå på norsk. Engelskspråklig litteratur vil inngå i pensum.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 17.10.2022 13:00 (Utlevering)
20.10.2022 13:00 (Innlevering)
14 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuelt arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk frammøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Det vil bli gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav mellom de to samlingene innenfor et sentralt tema i pensum.

Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne framstille seg til eksamen.


Kontinuasjonseksamen

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-6105
  • Tidligere år og semester for dette emnet