vår 2022
BED-3045 Business-to-business Marketing - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som enkeltemne. 

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Innhold

Emnet vil gi en fordypning innen business-to-business relasjoner i markedsføring, den største delen av markedsøkonomien. I løpet av kurset vil en rekke tema innen fagområdet identifiseres, kritisk granskes og evalueres. Organisering og ledelse av relasjoner, kjøpsprosessen i organisasjoner, design og utvikling av distribusjonskanaler, samarbeid og koordinering i B2B-relasjoner og internasjonale B2B-relasjoner vil bli studert. Også andre aspekter ved B2B-markedsføring vil bli studert. Det vil bli lagt vekt på å forklare hvordan aspekter ved B2B-relasjoner kan benyttes som praktiske tiltak for å skape og fordele verdi i B2B-relasjoner.

Hva lærer du

Kunnskap

  • Kandidaten har avansert kunnskap om skoleretninger og forskningstradisjoner innenfor business-to-business marketing og spesialisert innsikt innenfor avgrensede områder.
  • Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om disse.
  • Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor business-to-business marketing.
  • Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i business-to-business marketing sin historie, tradisjoner, egenart og plass i bedriften og samfunnet.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor business-to-business marketing og bruke denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
  • Kandidaten kan analysere og kritisk granske teoretiske bidrag innenfor business-to-business marketing.
  • Kandidaten kan bruke de tilegnede kunnskapene på en kritisk og reflektert måte i egen faglige praksis på en selvstendig måte.
  • Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til business-to-business marketing.
  • Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor business-to-business marketing for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer innenfor business-to-business marketing.
  • Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor business-to-business marketing både med faglige eksperter og med praktikere innenfor området.
  • Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid. 

Eksamen

Semesteroppgave og muntlig fremlegging. Det gis samlet karakter i emnet. Bokstavkarakter A-E, med F som stryk.

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3045
  • Tidligere år og semester for dette emnet