høst
2020
BLU-2015 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Helsefremmende folkehelsearbeid med fokus på fysisk aktivitet og kosthold. Studentene vil få teoretisk og praktisk grunnlag i å planlegge, lede og vurdere helsefremmende arbeid i barnehagen.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- helsemyndighetens anbefalinger knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i tråd med rammeplan for barnehagen
- forskningsbasert sammenheng mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse for å utvikle matglede og sunne helsevaner
- tilrettelegging for kosthold og fysisk aktivitet for barn i vekst og utvikling
- daglig fysisk aktivitet som fremmer barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre, lede og vurdere fysisk aktivitet og kosthold for barn i samarbeid med ansatte i barnehagen
- reflektere over og lede helsefremmende og didaktisk arbeid knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
- observere og dokumentere barns fysiske aktivitet og kosthold relatert til relevant forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender forskningsbasert kunnskap om barns fysiske aktivitet og kosthold for barn
- planlegger, gjennomfører, leder og vurderer fysisk aktivitet og kosthold for barn i barnehagen
- igangsetter og praktiserer nasjonale føringer for helsefremmende tiltak for barn i barnehagen, og gir god informasjon til medarbeidere og foresatte om temaet
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø.
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, lede og gjennomføre et prosjekt med barn knyttet til kosthold og fysisk aktivitet der medarbeidere skal involveres
- didaktisk plan leveres praksislærer til veiledning før prosjektstart
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- kartlegge forutsetninger (i samråd med praksislærer) og lage skriftlig skisse for miniprosjekt i praksisperioden (omfang om lag 800 ord)
- med utgangspunkt i prosjekt gjennomført i praksis skriver studenten en individuell faglig tekst knyttet til pensumlitteratur og egen refleksjon (om lag 2000 ord)
- muntlig fremlegg i gruppe på bakgrunn av problembasert læring etter utlevert utfordring
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til fagrelevant praksiserfaring på om lag 1500 ord. Tema gis/godkjennes av faglærer
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Muntlig framlegg i gruppe (ca. 30 minutter) med påfølgende 20 minutters muntlig eksaminering. Gruppestørrelse er 3-4 studenter. Gruppene har 5 dager til forberedelse av framlegget. På første eksamensdag skal alle gruppene levere gruppekontrakt og en utskrift av fremlegget i to eksemplarer til sensorene. Det gis individuell karakter.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2015
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet