høst
2020
LER-3210 Masteremne i matematikkdidaktikk - Læring og undervisning av matematikk - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha fordypet kunnskap om forskning innen:
- undervisning og læring av utvalgte temaer i matematikk
- vurdering i matematikk (formativ og summativ)
- norske elever sine prestasjoner i nasjonale og internasjonale undersøkelser og også forståelse av hva som er vektlagt
- kunnskap om etnomatematikk med særlig vekt på samisk og kvensk kultur
- kommunikasjon i matematikkundervisning
- utforskende matematikkundervisning, modellering og problemløsing
- rammeverk for lærerens undervisningskompetanse i matematikk
- rammeverk for elevers matematiske kompetanser
- endring og utvikling av matematikkundervisning
- bruk av teknologi og programmering i matematikkundervisning
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- vurdere og finne fram til relevant forskningslitteratur og analysere den for eget faglig arbeid
- anvende matematikkdidaktisk forskning i egenutviklede undervisningsopplegg av høy kvalitet
- analysere praksiserfaringer ved hjelp av forskningsbasert matematikkdidaktisk teori
Kompetanse
Studenten skal:
- evne å bruke kunnskapen om matematikkdidaktisk forskning på et høyt teoretisk nivå til å formulere egne problemstillinger
- evne å bruke avansert kunnskap om læring og undervisning til å utvikle egen undervisning og til å initiere og gjennomføre innovativt utviklingsarbeid
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner. Studentene vil også møte undervisningsformer som tar utgangspunkt i matematikk på ulike nivåer.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- lage inntil to videosnutter som viser egen formidling og forklaring med utgangspunkt i kreativitet, modellering og/eller problemløsning
For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:
- Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapportene skal det utarbeides en sammenhengende tekst (1000-1500 ord) hvor man anvender faglitteratur for å reflektere over ens faglige utvikling som lærer i masterfaget
Eksamen består av:
- Muntlig presentasjon på 30 min, individuelt eller i par, med mulighet for oppfølgingsspørsmål.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3210
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
Marita Ernstsen
Studiekonsulent førstelinjetjenesten og utdanning
+4778450199
marita.ernstsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet