høst 2020
LER-3210 Masteremne i matematikkdidaktikk - Læring og undervisning av matematikk - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk.

Innhold

Emnet inneholder følgende tema: forskningsresultat innenfor undervisning og læring av matematikk, formativ og summativ vurdering, problemløsning og kreativitet, matematisk resonnering og bevis, matematikkdidaktisk teori og nasjonale og internasjonale undersøkelser.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha fordypet kunnskap om forskning innen:

  • undervisning og læring av utvalgte temaer i matematikk
  • vurdering i matematikk (formativ og summativ)
  • norske elever sine prestasjoner i nasjonale og internasjonale undersøkelser og også forståelse av hva som er vektlagt
  • kunnskap om etnomatematikk med særlig vekt på samisk og kvensk kultur
  • kommunikasjon i matematikkundervisning
  • utforskende matematikkundervisning, modellering og problemløsing
  • rammeverk for lærerens undervisningskompetanse i matematikk
  • rammeverk for elevers matematiske kompetanser
  • endring og utvikling av matematikkundervisning
  • bruk av teknologi og programmering i matematikkundervisning

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • vurdere og finne fram til relevant forskningslitteratur og analysere den for eget faglig arbeid
  • anvende matematikkdidaktisk forskning i egenutviklede undervisningsopplegg av høy kvalitet
  • analysere praksiserfaringer ved hjelp av forskningsbasert matematikkdidaktisk teori

Kompetanse

Studenten skal:

  • evne å bruke kunnskapen om matematikkdidaktisk forskning på et høyt teoretisk nivå til å formulere egne problemstillinger
  • evne å bruke avansert kunnskap om læring og undervisning til å utvikle egen undervisning og til å initiere og gjennomføre innovativt utviklingsarbeid


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner. Studentene vil også møte undervisningsformer som tar utgangspunkt i matematikk på ulike nivåer.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • lage inntil to videosnutter som viser egen formidling og forklaring med utgangspunkt i kreativitet, modellering og/eller problemløsning

For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:

  • Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapportene skal det utarbeides en sammenhengende tekst (1000-1500 ord) hvor man anvender faglitteratur for å reflektere over ens faglige utvikling som lærer i masterfaget

Eksamen består av:

  • Muntlig presentasjon på 30 min, individuelt eller i par, med mulighet for oppfølgingsspørsmål.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 


  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3210
  • Tidligere år og semester for dette emnet