høst 2020
LRU-2100 Påbygging norsk 1.-7. trinn - 30 stp

Søknadsfrist

15. april, i den lokale søknadsveven

Emnetype

Emnet er et fagvalg femte studieår i integrert mastergradsprogram - lærerutdanning 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning.

Søknadskode 186 5000


Innhold

Emnet består av fem deler som ikke må ses eller behandles atskilt. Gjennom arbeidet med fagområdene legges det grunnlag for å beskrive og forstå endringer i norsk språk og kultur som norsklærere må forholde seg til når de møter elever på barnetrinnet.

Felles for emnet er at en nærmer seg de ulike områdene i et vekselspill mellom fagteori, didaktisk refleksjon og praktisk arbeid med språk og tekst.

Litteratur og lesing

Dette området legger vekt på det å lese, analysere og vurdere skjønnlitteratur og sakprosa for barn og ungdom. Vekten blir lagt på nyere litteratur, men det blir også arbeidet med eldre litterære tekster. Det blir gitt innføring i moderne fortelleteori. Et bredt spekter av tekster vil danne grunnlag for studentenes egen kunnskap og refleksjon samt være utgangspunkt for praktiske undervisningsopplegg som tar sikte på å fremme leseinteresse hos elever med ulike forutsetninger.

Språk og kommunikasjon

I dette fagområdet vil studentene både få kunnskaper om språket som system og språket i bruk. Det blir arbeidet med norsk grammatikk og tekstlingvistikk også med tanke på andrespråkselever. Med eksempelmateriale fra barnetrinnet blir det dessuten arbeidet med talespråklig variasjon i Norge med vekt på dagens situasjon, og talespråkets betydning for rettskriving og skriftnormer.

Lesing og skriving

Med bakgrunn i Grunnleggende norsk 1.-7. trinn utdypes hva det vil si å lese spesielt fagtekster med forståelse, og kompetansen til å analysere, vurdere og veilede i arbeid med muntlig og skriftlige elevtekster i ulike sjangre videreutvikles. Forholdet mellom eksplisitt og implisitt sjangerlæring vil være del av teorigrunnlaget. Dette området vil også ta opp elever som strever med lesing og skriving, enten grunnen er at de lærer norsk som et andrespråk, eller har lese- og skrivevansker. Oppfølging av kartleggingsprøver, kunnskap om lese- og skrivevansker og støtte fra relevante instanser er blant de temaer som blir tatt opp her.

Sammensatte tekster

I denne delen arbeider en med å analysere og vurdere læreboktekster og et utvalg av teksttyper som er satt sammen av skrift, lyd og bilde i et samlet uttrykk i nye medier. For å kunne veilede elevene og kunne vurdere produktene arbeider en i denne delen med å øke kunnskapen om å lage sammensatte uttrykk ved å ta i bruk digitale verktøy.

Individuell fordypning

Innenfor målområdene velger studentene ut et nærmere definert felt, jobber med dette som selvstudium og velger ut ca. 250 sider som individuelt fordypningspensum.


Hva lærer du

Emnet videreutvikler faglig og didaktisk kompetanse for undervisning i norsk i grunnskolens 1.-7. trinn. Arbeidet med de tre målområdene skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, faglig utvikling, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studentene skal ha

  • innsikt i hvordan lesing og skriving i alle fag kan bidra til økt tekstforståelse
  • dypere kunnskap om norsk språk
  • videreutviklet egen tekstkompetanse og kunnskap om elevtekster på papir og på skjerm, produsert av enspråklige og tospråklige elever
  • innblikk i moderne litteraturteori og litteraturdidaktikk
  • utdypet kunnskap om utvalgte skjønnlitterære og sakprega tekster i ulike sjangre, med vekt på litteratur for barn og ungdom
  • kunnskap om multimodalitet og sammensatte tekster

Ferdigheter

Studentene skal kunne

  • kommunisere trygt muntlig og skriftlig i møte med elever, foresatte og andre som har ansvar for barns oppvekst og utvikling
  • legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skrivestrategier, og at elever utforsker språk og tekster i ulike medier
  • stimulere til allsidig bruk av muntlig språk og til utvikling av lese- og skriveglede på ulike alderstrinn, med tanke på kjønn, interesser og kulturell bakgrunn
  • produsere og analysere sammensatte tekster i nye medier og integrere digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i undervisningen

Kompetanse

Studentene skal

  • kunne reflektere over norskfaget som identitetsfag og danningsfag i et flerkulturelt og multimedialt samfunn
  • kunne drøfte mål, innhold og ulike tilnærmingsmåter i norskopplæringa, også for elever fra språklige minoriteter
  • kunne samarbeide med kollegaer og andre om utvikling av kartleggingsformer og veilednings- og vurderingsmåter i norskfaget
  • ha handlingskompetanse i forhold til elever som trenger ekstra støtte
  • kunne legge til rette for samarbeid om varierte norskfaglige mål i møte med andre fag


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisninga blir lagt opp som en veksling mellom forelesninger, erfaringsutvekslinger ansikt til ansikt og på nett, studentframlegg og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan brukes i grunnskolen.

Tekstproduksjon og muntlig aktivitet er sentrale arbeidsformer i studiet. Her skal studentene få varierte skriveerfaringer og skriveopplevelser. De skal få trening i å gi og ta i mot veiledning i en skriveprosess, legge til rette for gode skrivesituasjoner, bruke skriving i egen læreprosess og i utforskende arbeid med faget. Studentene skal skrive tekster både individuelt og i grupper, og noe av dette skal presenteres for medstudenter. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og aktivt deltar i klassens læringsarbeid.

Praksiserfaringer danner sammen med faglig kunnskap og fagdidaktiske overveielser i studiet utdypet lærerkompetanse i norskfaget.

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.

Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

  • 2 individuelle tekster som skal avspeile prosessorienterte skriveforløp. Omfanget av tekstene skal være 2300-2500 ord. Den ene teksten skrives på bokmål, den andre på nynorsk
  • 1 empirisk undersøkelse og presentasjon, individuelt eller i gruppe
  • 70 % deltakelse på undervisning

Eksamen består av:

  • En muntlig eksamen på 45 minutter som består av en presentasjonsdel og en prøving.

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: LRU-2100
  • Tidligere år og semester for dette emnet