høst
2020
VID-6060 Naturfag 1 for 1-7 trinn, del 1 - 15 stp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til arbeid i grunnskolens 1-7 trinn. ¿Evt. fullført førskole-/barnehagelærerutdanning
Deltagerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1.-7. trinn, som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, biologi, kjemi, fysikk og geofag. Emnet vekter opplæring i naturfag hvor det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener og dokumentasjon av biologisk mangfold står sentralt. Å utøve praktiske og utforskende aktiviteter tillegges stor vekt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Naturfagdidaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har:
- kunnskap om alternative læringsarenaer og utforskende undervisning.
- kjennskap til læreplanen i naturfag med fokus på begrepsdannelse, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og elevaktive arbeidsformer.
- grunnleggende kunnskap om noen vanlige mineraler og bergarter, samt ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
- kunnskap om et utvalg av naturtyper, planter og dyr og deres livssykluser.
- kjennskap til tradisjonell bruk av naturressurser i et bærekraft perspektiv, med vekt på nordområdene og samisk kultur.
- innsikt i årsaker til og virkninger av klimaendringer med vekt på nordområdene.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- grunnleggende kunnskap om krefter og bevegelse.
- kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
Ferdigheter Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og organisere utforskende aktiviteter på ulike læringsarenaer.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisning.
- anvende relevant naturfagutstyr, modeller og digitale verktøy som støtte for elevers læring.
Kompetanse Studenten skal:
- kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over naturfagundervisning etter gjeldende læreplan.
- ha innsikt i fagdidaktisk tenkning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning og argumentasjon.
- ha et grunnlag for å reflektere over utdanning for bærekraftig utvikling.
Undervisning
- Emnet er samlingsbasert med nettstøttede aktiviteter.
- Emnet består av inntil tre samlinger á inntil tre dager.
Studentene vil gjennomføre naturfagundervisning i praksisfelt. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, studentfremlegg, seminarer, felt- og laboratoriearbeid. Studentene vil arbeide med teori, eksperimenter på laboratoriet og observasjoner i felt.
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- Feltkurs med etterarbeid
- Fagrapport i geologi
- To godkjente flervalgstester
- Utvikle og gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg med didaktisk refleksjonsnotat
- To godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen og vurdering består av
- En individuell muntlig eksamen på 45 minutter, der kandidaten blir prøvd i hele pensum
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6060
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet