vår
2020
VID-6063 Naturfag 1 for 5-10 trinn, del 2 - 15 stp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til arbeid i grunnskolens 5-10 trinn.
Evt. fullført praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Deltagerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har:
- kunnskap om vurdering av elevenes læringsutbytte.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om utvalgte teknologiløsninger knyttet til naturfagundervisning.
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- grunnleggende kunnskap om oppbygning og navnsetting i organisk kjemi
- kunnskap om solsystemet.
- kunnskap om elektrisitet og magnetisme knyttet til nordlys.
- grunnleggende kunnskap om bølger og stråling.
- grunnleggende kunnskap om celler, organer og menneskekroppens oppbygning.
- kunnskap om kroppens indre og ytre forsvar mot sykdommer, vaksiner og forebygging av sykdom.
- kunnskap om seksualitet og menneskekroppens utvikling fra befruktning til voksen.
Ferdigheter Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter.
- anvende strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger.
- bruke vurdering og ny teknologi for å fremme elevenes læring.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gode læringssituasjoner for elevene blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter.
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
- bruke vurdering og teknologi som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med nettstøttede aktiviteter. Emnet består av inntil tre samlinger á inntil tre dager
Studentene vil gjennomføre naturfagundervisning i praksisfelt. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, studentfremlegg og laboratoriearbeid. Studentene vil arbeide med teori, eksperimenter på laboratoriet og praktiske aktiviteter.
Eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- analysere den nye læreplanen med fokus på naturfagets mulige rolle innen ett av de tverrfaglige områdene; Bærekraftig utvikling, Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap. Arbeidskravet inkluderer kunnskapsdeling for kollegiet med dokumentasjon.
- planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i naturfag med didaktisk plan og refleksjonsnotat om egen lærerrolle.
- to godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet.
- to godkjente flervalgsprøver.
- 70 % deltakelse på undervisning.
Eksamen består av:
- En 4-timers skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6063
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet