vår
2020
HEL-3164 Recoveryorientert tilnærming i psykisk helsearbeid - 10 stp
Opptakskrav
Opptakskravet til Master i psykisk helsearbeid er:
- Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, radiograf, fysioterapi, vernepleie, sosionom eller fysioterapi
- Minimum ett års relevant praksis
Søknadskode: 3070
Innhold
Emnet utdyper kunnskap om bedringsprosesser til mennesker med psykiske helseproblemer/lidelser og deres pårørende og hva som inngår i en recoveryorientert tilnærming i psykisk helsearbeid.
Emnet vektlegger hvordan bedring ved psykiske helseproblemer/lidelser er en personlig og sosial prosess. Det fokuseres på hvordan samfunnsforhold, utdanning, arbeid, levekår, tilhørighet og sosiale prosesser som familie, venner og lokalmiljø har betydning i bedringsprosessen og utvikling av personers identitet, tilhørighet og medborgerskap. Emnet fokuserer også på oppgaver og ansvar i rollen som fagutøver, samt planlegging, organisering, utførelse og evaluering av recoveryorientert praksis.
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studentene ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
Kandidaten
- har avansert kunnskap om teori, forskning og erfaring om bedringsprosesser
- har avansert kunnskap om og hva en recoveryorientert tilnærming innebærer for fagutøver, bruker og deres pårørende.
- har inngående kunnskap om egen rolle som fagperson og kan kritisk reflektere over egen profesjonell og personlige utvikling.
- har inngående kunnskap om betydningen av samhandling og tverrfaglig samarbeid i recoveryorientert praksis.
- har avansert kunnskap om hvordan man planlegger, organiserer og utfører recoveryorienterte tiltak/praksis.
- har inngående kunnskap om dokumentasjon og evaluering av recoveryorienterte tiltak/praksis.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper om bedringsprosesser og recoveryorienterte tilnærminger på en fleksibel og inkluderende måte i samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesutøvere.
- kan begrunne, kommunisere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner med andre helsearbeidere om bedringsprosessen og recoveryorienterte praksiser.
- kan bidra til å styrke brukerens posisjon, rettigheter og medborgerskap i ulike sammenhenger og være deres talsmann i helsefaglige sammenhenger.
- kan evaluere og vurdere recoveryorienterte tiltak/praksiser for å sikre høy kvalitet.
- kan reflektere over og arbeide med brukere, pasienter og pårørendes rettigheter og medborgerskap.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan anvende sine kunnskaper om recoveryorientert tilnærming og ferdigheter til å arbeide på en inkluderende, reflektert og anerkjennende måte overfor brukere, pasienter, pårørende og andre yrkesutøvere.
- Kan analysere og kommunisere faglige etiske problemstillinger til brukere, pårørende, andre yrkesutøvere og til allmennheten.
- Kan bidra med nytenkning om recoveryorientert tilnærming i eget praksisfelt og kan bidra til planlegging og igangsetting av tiltak og tjenesteutvikling.
- Kan anvende kunnskaper, teori og vitenskapelige metoder knyttet til evaluering av tiltak på fagområdet og bidra kontinuerlig forbedringsarbeid.
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Ett skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravets innhold blir spesifisert i Canvas.
- Minimum 80% deltakelse på all timeplanfestet aktivitet.
Emnets arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.
Eksamen:
Skriftlig hjemmeeksamen vurderes med karakterene A-F, der F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-3164
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet