vår 2020
VID-6058 Matematikk 2 for 5-10 trinn, nettbasert, del 2 - 15 stp

Søknadsfrist

01.03 på BÅDE http://uit.no/evuweb og http://udir.no/videreutdanning

Se "Mal for registrering" på http://uit.no/ilp/evu/regional


Emnetype

Nettbasert videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.

Emnet er det andre av to emner som til sammen utgjør Matematikk 2 for 5-10 trinn.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne


Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5.-10.trinn.
  • Fullført Matematikk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng matematikk.

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

VID-6047 Matematikk 2 for 5.-10. trinn, del 2 15 stp

Innhold

Dette emnet er en videreføring av emne 1. Også her er utforsking, resonnering og argumentasjon viktige deler av emnet. I følge Kunnskapsløftet skal opplæring i matematikk veksle mellom utforskende, lekende, kreative og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening, og innholdet i studiet vil gjenspeile dette.

I dette emnet vil det jobbes videre med undervisningskunnskap knyttet til de tre hovedtemaene Vurdering for læring, algebra og funksjoner og Resonnering og argumentasjon.

Innenfor Vurdering for læring vil emnet ha fokus på å utvikle og forbedre en læringssituasjon. Her vil vurdering med metodiske grep som kan brukes i læring av matematikk, og vurdering satt i system, stå sentralt. Kartlegging for å avdekke mulige matematikkvansker også være et aktuelt tema.

Temaet Algebra og funksjoner har fokus på utfordringer som elevene kan ha i arbeidet med disse temaene, og hvordan undervisningen kan tilrettelegges for å skape en større forståelse. Kartlegging av ulike misoppfatninger vil også bli vektlagt.

Innenfor Resonnering og argumentasjon vil det jobbes med å analysere hva som er gyldige argumenter for at en matematisk påstand eller regnestrategi skal være riktig. Det blir lagt vekt på utforming av hypoteser og undersøkelser av disse.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse: Studenten skal ha:

  • kunnskap om hvordan vurdering i matematikkundervisningen påvirker læring i faget.
  • kunnskaper om å legge til rette for elevers læring av algebra og funksjoner
  • inngående kunnskap om rollen ulike representasjoner har for utviklingen av algebraisk forståelse
  • kunnskap om hvordan undervisningen kan utvikle elevers evner til å argumentere og resonnere om matematiske påstander.

Ferdigheter: Studenten skal kunne:

  • formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller emnets matematikkfaglig temaer relevant for trinn 5.-10.
  • bidra i lokalt læreplanarbeid
  • bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter.
  • arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
  • vurdere og reflektere over egen praksis og bruke dette til å planlegge videre undervisning
  • gjennomføre vurdering i tråd med prinsippene for vurdering for læring
  • vurdere gyldigheten av elevers argumentasjoner i matematikk
  • formidle spesialkunnskap innenfor algebra og funksjoner

Kompetanse:

Studenten skal ha kompetanse i å:

  • delta og bidra til lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning.
  • bruke den sin matematiske kunnskap til å vurdere hva som er matematisk holdbart og ikke i samtale med elever, i diskusjoner i klasserommet og i vurdering av lærebøker, da spesielt innenfor algebra.
  • bruke sin matematiske kunnskap til å vurdere hva som er sentralt og mindre sentralt i et pensum, og prioritere og tilpasse undervisningen ut fra dette
  • forebygge misoppfatninger i algebra og funksjoner
  • bruke kunnskapen sin om elevenes tenkning i algebra til å tilpasse undervisningen til den enkelte eleven, og til å ta tak i kjente problem og misoppfatninger
  • bruke sin kunnskap om undervisning i matematikk til å legge opp til en fornuftig rekkefølge og progresjon, og være i stand til å lage matematisk holdbare eksempler og konkretiseringer
  • bruke kunnskapen sin om læreplaner til å vurdere lærebøker og egen undervisning


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte studie av pensumlitteratur og introduksjonsvideoer, besvarelse av arbeidskrav, diskusjoner i kollokviegrupper på videomøter, digitale tester og praksisoppdrag. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner i videomøtene og nettforum.

Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2022

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Arbeidskrav

Emnet inneholder flere typer studieaktivitet, som er delt inn i 3 typer arbeidskrav; Oppgaver, Mindre arbeidskrav og Større arbeidskrav.

  • Oppgaver er f.eks. quizzer og foruminnlegg - som må gjøres for å få bestått. Krav om minimum 80% deltagelse i kollokviegruppens videomøter pr. emne (totalt 5).
  • Mindrearbeidskrav i hver modul (1 per kurs, totalt 3). Arbeider som skal innleveres for veiledning (bl.a. refleksjonstekst, undervisningsopplegg/- aktivitet, videoopptak av undervisningssekvens, delta i hverandrevurdering).
  • Større arbeidskrav til hvert emne (totalt 3), der studenten skal vise tilegnet kunnskap gjennom kurset. Innleveres for veiledning i form av tekst.
  • I tillegg må studenten bestå en hovedquiz pr. kurs (totalt 3), som sammen med et større arbeidskrav avslutter hver del.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen på 2500 - 3000 ord

Vurderingsuttrykk:

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk

Kontinuasjonseksamen

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15.januar for eksamen i høstsemesteret og 15.august for eksamen i vårsemesteret


  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6058
  • Tidligere år og semester for dette emnet