vår 2020
SYP-1022-N Grunnleggende sykepleie med sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner - 22 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved Bachelorutdanningen i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-1022 Grunnleggende sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner 22 stp
SYP-1022-D Grunnleggende sykepleie med sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner 22 stp

Innhold

  • Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk (2,5 studiepoeng)
  • Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleien (1,5 studiepoeng)
  • Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget (13 studiepoeng)
  • Psykologi og pedagogikk (2,5 studiepoeng)
  • Sosiologi og sosialantropologi (1 studiepoeng)
  • Generell patologi, sykdomslære og farmakologi (1,5 studiepoeng)


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Beskrive sentrale trekk ved sykepleiefagets egenart, verdigrunnlag, historiske tradisjon, etiske fundament og utvalgte teorier om sykepleie.
  • Gjøre rede for begreper som forskning og fagutvikling i sykepleie, og reflektere over ulike perspektiver på helse og sykdom.
  • Anvende kunnskap fra fagutvikling og forskning i drøfting av tema innenfor generell sykepleie.
  • Gjøre rede for kunnskap om menneskets normale utvikling og grunnleggende behov. Beskrive sentrale trekk i utviklingspsykologi og gjøre rede for teorier om menneskets kognitive funksjoner.
  • Beskrive normalt svangerskap, fødsel og barseltid.
  • Gjøre rede for observasjon, identifisering, planlegging, organisering, utøving og dokumentasjon av sykepleie relatert til menneskets grunnleggende behov.
  • Være i stand til å planlegge, utøve og dokumentere grunnleggende sykepleie med utgangpunkt i den enkelte pasients tilstand og situasjon og på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte.
  • Administrere legemidler rektalt, vaginalt og lokalt og assistere ved inhalasjon når legemidlene er kontrollert av sykepleier, og observere virkninger og bivirkninger av legemidler.
  • Anvende kunnskaper, ferdigheter og ha generell kompetanse innen hygiene, mikrobiologi og smittevern til å forebygge helsetjenesteervervede infeksjoner i utøvelse av sykepleie.
  • Utføre systematiske kliniske undersøkelser hvor det benyttes inspeksjon, palpasjon, perkusjon og auskultasjon i observasjon av pasienten.
  • Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker.
  • Kommunisere respektfullt med pasient/pårørende og kolleger og reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter.
  • Gjøre rede for og ivareta personvern og informasjonssikkerhet.
  • Anvende og begrunne metoder og praktiske prosedyrer i yrkesutøvelsen, inkludert handtering av medisinsk og teknisk utstyr.
  • Gjøre rede for de vanligste folkehelsesykdommer samt kjenne til sykdomsforebyggende og helsefremmende strategier i folkehelsearbeid.
  • Gjøre rede for faktorer som fremmer helse hos barn og ungdom som er utsatt for helsesvikt.
  • Gjøre rede for sykepleiers rolle i forebyggende og helsefremmende arbeid til barn og ungdom og innhente og anvende kunnskaper i praksisstudier og prosjektarbeid.
  • Gjøre rede for hva vold og omsorgssvikt innebærer, risikofaktorer og forebygging.
  • Identifisere risikofaktorer av individuell og/eller miljømessig karakter, og strategier og tiltak i miljørettet helsearbeid.
  • Kjenne til tverrfaglige møter i helsetjenesten
  • Reflektere over at mennesker er bærere av kulturelle verdier og uttrykk og vise forståelse for hva som er god helse og hvordan dette uttrykkes i ulike kulturer.
  • Beskrive reaksjoner på og opplevelser av helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsetting slik de kan komme til uttrykk gjennom direkte eller indirekte utsagn og i kroppsspråk hos mennesker fra ulike kulturer.
  • Reflektere over døden som fenomen. Beskrive symptomer, og tegn som kjennetegner dødens inntreden. Gjøre rede for lindrende omsorg og tiltak i livets sluttfase.
  • Gjøre rede for sosiologiske begreper som makt og avmakt, identitet, rolle og sosiale systemer
  • Samarbeide med andre og utvise ferdigheter i organisering av eget og kollegers arbeid. Se eget læringsbehov, søker veiledning og er mottakelig for veiledning.
  • Analysere og reflektere kritisk over egen og andres sykepleiefaglige yrkesutøvelse i lys av relevante kunnskaper.
  • Kjenne til og opptre i henhold til lover, forskrifter og yrkesetiske retningslinjer, og være bevisst grenser for egen kompetanse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning, gruppearbeid med og uten veiledning, ferdighetstrening, yrkesutøvelse i praksis, veiledning, arbeidskrav, seminar og selvstudium.

Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2023

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Klinisk sykepleie 1, knyttet til praksisstudiet i grunnleggende sykepleie. Arbeidskravet utgjør passeringskrav til praksisvurdering. Arbeidskravet vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Utfyllende bestemmelser, se kapittel 6 i fagplanen og emneplanen.

 

Arbeidskrav 2: Prosjektarbeid, knyttet til praksisstudiet i forebyggende og helsefremmende arbeid. Individuell eller gruppe, prosjektoppgave skriftlig og muntlig del. Arbeidskravet vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.Arbeidskrav utgjør passeringskrav til avslutende vurdering av praksisen. Utfyllende bestemmelser, se kapittel 6 i fagplanen og emneplanen.

 

Praksisstudiene i grunnleggende sykepleie og i forebyggende og helsefremmende arbeid må være bestått for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.

 

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen av tre dagers varighet. Besvarelsen vurderes ut fra karakterskala A-F.


  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 22
  • Emnekode: SYP-1022-N
  • Tidligere år og semester for dette emnet