høst
2018
FRI-1702 Naturguiding som profesjon - 15 stp
Innhold
Opplevelser i den norske naturen blir et stadig mer etterspurt produkt blant turister. Det vil være viktig å heve statusen, forståelse og oppmerksomhet av hvordan en ny gruppe arbeidstakere er i ferd med å etablere seg i fremtidens arbeidsmarked.
Emnet skal gi en dypere innsikt i naturguidens plass, rolle og funksjon i samfunnet og i norsk reiselivsnæring. Yrkesetikk, kulturforståelse, ansvarsforhold og profesjonalitet i guiderollen står sentralt i emnet. Studenten skal i dette emnet gjøre seg erfaringer med sentrale kompetanseområder som ligger innenfor naturguidens virke i en profesjonell sammenheng. En lengre selvstendig prosjektarbeidsperiode samt erfaringsinnhenting fra praksisfeltet/bedrift ligger under dette emnet. Emnet setter krav til mye selvstendig arbeid.
Hva lærer du
Kunnskap
- Ha kunnskap om guiden sin plass og funksjon i reiselivet.
- Ha kunnskap om guiden sin rolle som leder som vertskap og formidler av naturopplevelser.
- Ha kunnskap om ansvarsforhold og regelverk i blant annet friluftslivsloven, naturmangfoldsloven, produktkontrolloven, internkontrollforskriften og plan- og bygningsloven.
- Ha grunnleggende begrepsforståelse for naturguidens profesjonelle rolle, naturbasert reiseliv som fenomen og næring, verdibasert og transparent guiding, samt «slow adventure» som konsept.
Ferdigheter
- Kunne vurdere og anvende sin egen kompetanse ut i fra gjeldende lovverk og kvalifisert skjønn.
- Bidra som hjelpeguide, assistent og fungerende leder for grupper ute i naturen, på et grunnleggende nivå.
- Gjøre vurderinger av hvordan ulike kundegrupper vil ha ulike ønsker og behov knyttet til naturopplevelser og anvende dette.
- Skrive, innhente fagstoff og reflektere faglig, gjennom skriftlige og muntlige arbeidsoppgaver og problemløsende prosjektoppgaver.
Generell kompetanse
- Ha innsikt i hva guideyrket innebærer og hvilke ferdigheter en behøver for å kunne arbeide i ulike guideroller og produktkategorier.
- Ha grunnleggende innsikt i hva «naturopplevelse» innebærer som reiselivsprodukt samt i naturfilosofisk sammenheng.
- Ha innsikt i hvordan en naturbasert reiselivsbedrift kan fungere og driftes.
- Ha innsikt i å omsette praktisk og teoretisk kunnskap til bærekraftig egen praksis i virke som naturguide.
Undervisning
Gjennom undervisning, erfaringsinnhenting, litteraturstudium, refleksjoner og diskusjoner sikter emnet å skape en dypere innsikt i guidens profesjonelle virke. Emnet er i stor grad lagt opp til at studentene innhenter erfaringer fra praksisfeltet. Det er lagt opp til en lengre periode der studentene selv skal ut i praksisfeltet for å observere og delta i guidevirksomhet i det naturbaserte reiselivet i Nord- Norge.
Arbeidet skal videre gi rom for fordypning og kritisk refleksjon over oppgaver og spørsmål som blir behandlet i forelesninger, lærebøker og seminarer. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. En gruppevis prosjektoppgave er knyttet til emnet. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 375 timer inkludert forelesninger, oppgaver og selvstudium.
Eksamen
Arbeidskrav
- Deltakelse i minst 80% av undervisningen i emnet
- Godkjent EUP for vårsemester (egen utviklingsplan)
- Godkjent 15 dagers/120 timers erfaringsinnhenting fra praksisfeltet med tilhørende skriftlig for - og etterarbeid.
- Godkjent og gjennomført prosjektoppgave i grupper.
Eksamen og vurdering: Gruppevis skriftlig hjemmeeksamen over en uke. Vurdering gis gjennom karakterskala A-F der A er beste karakter og F er stryk.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Svolvær | Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: FRI-1702
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet