vår
2018
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
- modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling
- rådgivnings- og veiledningsteorier
- kommunikasjon og samtaleforståelse
- krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
- planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
- jus- og etikk knyttet til samarbeid, etiske utfordringer i rådgiverrollen
- ulike forståelser av etikk (f.eks. nærhetsetikk, relasjonsetikk, yrkesetikk)
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal forskning
- teorier, modeller og paradigmer som ligger til grunn for samarbeid, rådgivning og veiledning på det (spesial)pedagogiske feltet
- hvilke muligheter og barrierer som ligger i tverrfaglig og etatlig samarbeid om mennesker med ulike lærevansker
- hvordan spesialpedagogen fyller sin rolle i barnehagen, skolen og hjelpeapparatet, blant annet gjennom tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid
- identifisere og diskutere kunnskapsparadigmer i profesjonelle samtaler
Kompetanse
- forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer med ansvar for opplæring, og videre kunne framstille dette arbeidet skriftlig
- kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for veilednings- og rådgivningsoppgaver
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Innlevering av før-veiledningsdokument, 1 side.
Eksamen består av:
- Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F regnes som stryk. Kontinuasjonseksamen ved karakter F tilbys i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Rådgivning og veiledning
- Ulleberg, I. (2014). Kommunikasjon og veiledning. En innføring i Gregory Batesons kommunikasjonsteori-med historier fra veiledningspraksis. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka: 172 sider
- Afdal, H. (2011). Profesjon som kunnskapskultur. I T. Karlsen (red) Veiledning under nye vilkår. Oslo: Gyldendal akademisk I KOMPENDIUM
- Helgesen, M.B.(2014) Nyutdannede barnehage- og grunnskolelærere ¿ kompetente profesjonsutøvere eller noviser? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM
- Suhr, H. (2014): Hvordan bidrar Handling- og refleksjonsmodellen til reproduksjon av barnehagens tradisjoner? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM
- Worum, S. K. (2014). Dialogbasert gruppeveiledning ¿utvikling av kunnskap og felles læring. I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM
Samarbeid og kommunikasjon
- Seikkula, J & Arnkil, T.E. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis. Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kapittel 2, 3, 5 og 8: 73 sider
- Willumsen, E (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid i utdanning og praksis i helse og velferdssektoren. (19 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
- Hofseth Almås, S. (2016). Bourdieus teori om utdanningssystemet. (14 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
- Cameron, A., Lart, R. & Bostock, L. (2016). Forskning på helse- og sosialfaglig samarbeid ¿ en «review» fra Storbritannia. (13 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
- Langballe, Å. & Schultz, J.-H. (2016) Elever utsatt for vold og seksuelle overgrep- samtalen som redskap for å oppdage og hjelpe. (17 sider) I Mevik. K., Lillevik, O.G. og Edvardsen, O. (red) (2016). Vold mot barn. Teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kompendium.
Totalt 119 sider
Juss og etikk
- Eriksen, E. og Germeten, S.(2012). Barnevern i barnehage og skole. Møte mellom barn, foreldre og profesjoner. Oslo: Cappelen Akademiske. Kapittel 1, 2, 3 og 9: 113 sider
- Kjelland, M (2017) Kapittel 4. Taushetsplikt og opplysningsplikt: 50 sider. I Kjønstad, A., Syse, A. og Kjelland, M. (red.) (2017). Velferdsrett II, Barneverns- og sosialrett. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. KOMPENDIUM.
- Forskningsetiske komiteer (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Hele heftet: 30 sider. Finnes som nettressurs: https://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som-PDF/Forskningsetiske%20retningslinjer%20for%20samfunnsvitenskap,%20humaniora,%20juss%20og%20teologi%20(2006).pdf
- Grimen, H. (2008). Profesjon og profesjonsmoral. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 8 (side 144- 159): 15 sider. KOMPENDIUM
- Grimen, H. (2008). Profesjon og tillit. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjons-studier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11 (side 197- 212): 15 sider. KOMPENDIUM
- Kirkebøen, G. (2013). Kan vi stole på fagfolks skjønn? I Molander, A. & Smeby, J-C. (red). Profesjons-studier II. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2 (side 27- 43): 16 sider. KOMPENDIUM
- Flood, H., Thoresen, S. og Øverlien C. (2016). Vold og overgrep mot barn og unge ¿ definisjoner og typologisering (15 sider) I Øverlien, C, Hauge, M.I. og Schultz, J.-H.(red) (2016). Barn, vold og traumer. Møte med barn i utsatte livssituasjoner. Oslo: Universitetsforlaget. Kompendium.
- Tangen, R. (2010). ¿Beretninger om beskyttelse¿ Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper ¿ barn og ungdom. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 2010/4. Side318-329: 12 sider. I KOMPENDIUM
- Øverlien, C. (2016). Å se det utsatte barnet (14 sider). I Øverlien, C, Hauge, M.I. og Schultz, J.-H.(red) (2016). Barn, vold og traumer. Møte med barn i utsatte livssituasjoner. Oslo: Universitetsforlaget. Kompendium.
(Kompendiet kan kjøpes på trykkeriet ved campus Alta)
Lovverk
- Opplæringsloven
- Barnehageloven
- Forvaltningsloven
- Barnekonvensjonen
- Barnevernloven
Disse kan lastes ned fra lovdata.no eller kjøpes som særtrykk, eller som lovsamling.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3033
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet