vår 2018
LOG-3101 Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg teoretisk og praktisk forståelse for ulike typer språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker, inkl. lese- og skrivevansker/dysleksi:
  • Ekspressive og impressive vansker innen fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk
  • Spesifikke og generelle språkvansker
  • Språkvansker ved flerspråklighet
  • Uttalevansker
  • Kommunikasjonsvansker
  • Definisjoner, årsaksteorier, kartlegging og tiltak


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har kunnskap om:

  • Vansker med språkforståelse og/eller språklige uttrykk, herunder muntlige og/eller skriftlige vansker innen områdene fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk.
  • Spesifikke og generelle språkvansker, sosiale, emosjonelle og læringsmessige tilleggsvansker.
  • Uttalevansker med årsak i henholdsvis perseptuelle, prosessuelle, motoriske, og nevrologiske forhold.
  • Hvordan språkvansker kan framstå hos flerspråklige personer.
  • Kommunikasjon i et relasjonelt/dialogisk perspektiv
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
  • Lese- og skrivevansker, inkludert dysleksi. Definisjoner, diagnostisering, tiltak.
  • Sammenhengen mellom språkvansker og utvikling av skriftspråklige ferdigheter.
  • Tiltak og materiell i arbeid med språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.

Ferdigheter Studenten kan:

  • Kartlegge og klassifisere språk-, tale- og kommunikasjonsvansker, muntlig og skriftlig.
  • Utarbeide logopediske tiltak for språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.
  • Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens alder og kontekst.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert med to samlinger på tre dager som er lagt til 2. semester. Omfang er 17 timer per samling, totalt 34 timer

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • Bidra på et gruppevis framlegg fra seminararbeid.
  • 1 skriftlig innlevering med et omfang på 800-1000 ord.

Eksamen består av:

  • Hjemmeoppgave over oppgitt problemstilling. Omfang på 2500-3000 ord.
  • Oppgaven skal forsvares muntlig. Muntlig eksamen er justerende.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Alant., E. (2017). Augmentative and alternative communication: Engagement and participation. US: Plural Publishing Inc. Kap.1.

 

Karlsen, A. & Næss, K.A. B. (red.) (2015). God kommunikasjon med ASK-brukere. Kap. 1,3, 5, 6 og 7. Olso: Fagbokforlaget.

 

Childhood Apraxia of Speech: [Technical Report] Ad Hoc Committee on Apraxia of Speech in Children, Rockville Pike, MD: ASHA. "Terms and Concepts" og "Definitions of CAS". American Speech-Language-Hearing Association, 2007 http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1

http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1

 

Bishop, D.V.M. (2014). Problems with tense marking in children with specific language impairment: not how but when. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, Vol. 369, issue 1634, 10.1098/rstb.2012.0401.

 

*Rex, S., McAllister, A., Hansson, K. (2016). Manual til DYMTA. Dynamisk motorisk talbedömning.

Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker? Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 60(4), s 6 - 13.

Hagtvet, B.E., Frost, J. & Refsahl, V. (2015). Den intensive leseopplæringen. Cappelen Damm Akademisk, Kapittel 1 - 4, 6, 8, 9, 11, 14

Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2008) Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kapitlene: 9-14, 28, 29

 

Høyen, T. (2012). Dysleksi: Fra teori til praksis (5 ed.). Kap. 2, 3 og 4.

 

Kamhi, A.G. & Catts, H.W. (2014) Language and reading disabilities (3rd ed.), UK; Pearson Education Limited. Kapitlene 1 - 4.

 

Leonard, Laurence B. (2014): Children with specific language impairment. London; MIT Press. Second edition. Kapitlene 1, 2,5 og 7-13

 

Lohmander, A., Borell, E., Henningson, G., Havstam, C., Lundeborg, I., Persson, C. (2013). SVANTE-N. Testverktøy for artikulasjons- og nasalitetsvansker - norsk versjon. Kapittel 1 og 2.

 

Lyytinen, H., Erskine, J., Hämäläinen, J., Torppa, M., & Ronimus, M. (2015). Dyslexia¿Early Identification and Prevention: Highlights from the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia. Current developmental disorders reports, 2(4), 330-338.

Melby-Lervåg, M. (2010). Kognitive markører for dysleksi og spesifikke språkvansker. Skolepsykologi, nr. 6, s. 37-56.

 

Tørdal, I.B. og L. Kjøll (2010). Talevansker hos barn med leppe-kjeve-ganespalte. Innføring og veiledning  i undervisning og behandling. Oslo: Bredtvet kompetansesenter. Kap. 1 - 4 og 6 - 8.

 

Norbury, C.F. (2014). Practioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55, 2014 ¿ 216.

 

 

*DYMTA, är ett test utvecklat i syfte att bedöma talmotorisk förmåga hos barn med talstörning där man misstänker taldyspraxi. DYMTA används i syfte att differentialdiagnostisera mellan taldyspraxi hos barn (en talstörning med motorisk grund) och fonologisk språkstörning (en talstörning med språklig grund).

 

 

Videre anbefalinger:

Alle logopediske temaer er beskrevet på nettsidene til "American Speech-Language-Hearing Association (ASHA)".

 

Bishop, Dorothy V.M. (2014). Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language & Communication Disorders. Vol. 49, no. 4, 381 - 415.

 

Bowen, C. (2011). Children's speech sound disorders. Retrieved from http://www.speech-language-therapy.com/ on [insert the date that you retrieved the file here].https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=16:ssd&catid=11:admin&Itemid=101

 

Howell, J. og Dean, E. (1994): Treating Phonological Disorders in Children. London: Whurr Publishers Ltd.

 

Norbury, C.F., Tomblin, J.B., & Bishop, D.V.M. (Eds.) (2008). Understanding developmental language disorders in children: From theory to practice. Hove: Psychology Press.

 

 

 

 

 

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LOG-3101
  • Tidligere år og semester for dette emnet