vår 2018
LOG-3102 Taleflytvansker - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Taleflytvansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg stamming og løpsk tale hos barn, ungdom og voksne. Det vil også blir holdt en workshop i taleflytbehandling med ekstern ekspertise.

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Taleflytvansker hos barn, ungdom og voksne
  • Forekomst, utvikling, prognoser
  • Årsaksteorier, kjennetegn, kartlegging, forebygging og ulike tilnærminger til behandling av stamming og løpsk tale ved ulik alder
  • Følger av taleflytvansker


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har kunnskap om:

  • Stammingens utviklingsmønster
  • Årsaksteorier, kjennetegn, kartlegging, forebygging og ulike tilnærminger og teknikker i behandling av stamming ved ulik alder
  • Indirekte og direkte behandling
  • Nevrologiske, sosiale, relasjonelle, psykologiske, språklige og kommunikative forhold, teorier og konsekvenser ved taleflytvansker
  • Løpsk tale
  • Materiell i arbeid med taleflytvansker
  • Taleflytvansker og sammenhenger med andre tilstander/komorbiditet

 

Ferdigheter Studenten kan:

  • Kartlegge, klassifisere og analysere taleflytvansker.
  • Uttrykke ulike typer og grader av taleflytvansker.
  • Utarbeide og gjennomføre logopediske tiltak for forebygging, indirekte og direkte behandling av stamming og løpsk tale.
  • Behandle ulike typer taleflytvansker gjennom bruk av stammemodifiserende tiltak, flytforming, og veiledning og tilrettelegging av det kommunikative miljøet i hjem, barnehage og skole
  • Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens alder og kontekst.
  • Veilede og samarbeide med familie, andre aktuelle arenaer og fagpersoner.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert med to samlinger som er lagt til andre og tredje semester. Samlingen i andre semester varer i tre dager. Samlingen i tredje semester varer i fem dager (mandag til fredag) og inkluderer et workshop med ekstern ekspert i taleflyt. Omfang på emnet er totalt 54 timer.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Bidra på et gruppevis framlegg fra seminararbeid
  • 1 skriftlig innlevering med omfang på 800-1000 ord.

Eksamen består av:

  • Gruppevis rollespill på oppgitt tema.
  • Individuell muntlig eksamen.

De to eksamensdelene teller 50% hver.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Guitar, B. (2013): Stuttering. An Integrated Approach to its Nature and Treatment 4rd ed). Balitimore; Lippincott Willams & Wilkins.

 

Guitar, B. & McCauley, R. (2010). Treatment of Stuttering Established and Emerging

Interventions. Wolter Kluer/Lippincott Williams & Wilkins. Kap 3,4, 8 og 13.

Hartelius, L., Nettelbladt, U.og Hammarberg, B. (red.) (2008). Logopedi. Lund: Författarna och Studentlitteratur. Kap. 33 og 34

Shapiro, D.A. (2011) Stuttering intervention. A collaborative journey to fluency freedom. 2nd ed. PRO-ED Inc.

Yairi, E. og N. Ambrose (2012). Epidemiology of stuttering: 21.century advances. Journal of Fluency Disorders. 38(2), 66-87.

 

Ward, D. & Scott,K.S. (Eds) (2011). Cluttering. A Handbook of Research, Intervention and Education. New York: Psychology Press. Kap. 9 -11, og 14.

 

 

Videre anbefalinger:

Kefalianos, E., Onslow, M., Block, S., Menzies, R. og Reilly, S. (2012). Early stuttering, temperament and anxiety: Two hypotheses. Journal of fluency disorders, 37(3), 151-163.

Kelman, E. og Nicholas, A., (2008). Practical Intervention for Early Childhood Stammering: Palin PCI Approach. (Bok om PCI)

Onslow, M., Packman, A., og Harrison, E., (2003). The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician's guide. USA PRO-ED Inc. (Bok om Lidcombe programmet)

Packman, A. (2012). Theory and therapy in stuttering: A complex relationship. Journal of Fluency Disorders 37(4) s. 225-233

Pachman, A. og J.S. Attanasio (2004): Theoretical Issues in Stuttering. East sussex: Psychology Press.  

Preus, A. (1987): Stamming og løpsk tale. Oslo: Universitetsforlaget (utgått fra forlaget, men finns på bibliotek)

Van Riper, C.(1982): The nature of Stuttering. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Ward, D. (2006): Stuttering and Cluttering. Frameworks for understanding and treatment. New York: Psychology Press.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LOG-3102
  • Tidligere år og semester for dette emnet