høst 2017
LPU-3000 Profesjonell utvikling i pedagogisk praksis - 15 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet inngår som en del av studieprogrammet i Erfaringsbasert master i ledelse og profesjonell utvikling i utdanningssektoren. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

  • Lærerutdanning (grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk og estetisk lærerutdanning eller faglærerutdanning) eller
  • Førskole-/barnehagelærerutdanning eller
  • Bachelorgrad med praktisk-pedagogisk utdanning
  • I tillegg må søker dokumentere minst 2 års relevant praksis fra utdanningssektoren.

Innhold

Dette emnet danner det faglige grunnlaget for masterstudiet og fokuserer på praksis og profesjonell utvikling. Deltakernes erfaringer er utgangspunkt for å utforske, forstå, og utvikle praksis som belyses fra fagområdene ledelse, veiledning og aksjonsforskning. Det legges vekt på utvikling og endringsprosesser, læring- og læringsmiljø, danning og yrkesetikk, samt kommunikasjon og relasjon.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten skal ha:

  • god kunnskap om praksis og utvikling av praksis
  • god kunnskap om fagområdene aksjonsforskning ledelse og veiledning
  • god forståelse for sammenhenger mellom fagområdene
  • god forståelse for kommunikasjon i utviklingsprosesser

Ferdigheter Studenten kan:

  • analysere profesjonell pedagogisk praksis og utviklingsprosesser ved hjelp av teorier og begreper
  • anvende dialog i utvikling av profesjonell praksis

Kompetanse Studenten skal:

  • kunne anvende erfaringsbasert kunnskap  teoretisk kunnskap, og praktiske ferdigheter i profesjonelt pedagogisk utviklingsarbeid.
  • kunne lede og veilede  læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det fremmer både individuell og kollektiv utvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

3 samlinger på 2-3 dager over 1 semester. I studiet anvender vi varierte arbeids- og undervisningsformer med vekt på dialog og studentaktive arbeidsmåter.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse på minst 80% av samlingene.

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen med utgangspunkt i studentenes praksis. Oppgaven kan skrives individuelt (10-15 sider) eller i gruppe på inntil 3 studenter (15-20 sider).

Eksamen vurderes med ¿Bestått¿ / ¿Ikke bestått¿.

Ved karakter "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Arnulf, J.K. (2012) hva er LEDELSE. Universitetsforlaget (135 s)

Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Elstad, E. & Helstad, K. (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen, Kap 2 og 7. Oslo. Universitetsforlaget. (37 s)

Grimen, H. (2008) Profesjon og kunnskap. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)

Irgens, E.J. (2007) Profesjon og organisasjon ¿ Å arbeide som profesjonsutdannet. Fagbokforlaget (237 s)

Jarvis, P. (2002) Praktikerforskeren ¿ udvikling af teori fra praksis. Alinea. København Kap 1,2,3,4,5,6,12,13 og 14 (65 s).

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. I Nordisk pedagogikk, 15(2), 88-96. (8 s).

Mathisen, P. (2015) Mentor. Mentoring i teori og praksis. 2. utgave. Side 15-194. Bergen: Fagbokforlaget

Smeby, J. C. (2008) Profesjon og utdanning. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)

Ulvik, M., Rises, H. og D. Roness (red.). (2016) Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Kap.1. (20 s) Oslo. Fagbokforlaget.

Wadel, C. (2014 ) Feltarbeid i egen kultur, Del 1. Flekkefjord. SEEK A/S (60 s)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LPU-3000
  • Tidligere år og semester for dette emnet