høst
2017
LPU-3000 Profesjonell utvikling i pedagogisk praksis - 15 stp
Opptakskrav
- Lærerutdanning (grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk og estetisk lærerutdanning eller faglærerutdanning) eller
- Førskole-/barnehagelærerutdanning eller
- Bachelorgrad med praktisk-pedagogisk utdanning
- I tillegg må søker dokumentere minst 2 års relevant praksis fra utdanningssektoren.
Innhold
Dette emnet danner det faglige grunnlaget for masterstudiet og fokuserer på praksis og profesjonell utvikling. Deltakernes erfaringer er utgangspunkt for å utforske, forstå, og utvikle praksis som belyses fra fagområdene ledelse, veiledning og aksjonsforskning. Det legges vekt på utvikling og endringsprosesser, læring- og læringsmiljø, danning og yrkesetikk, samt kommunikasjon og relasjon.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten skal ha:
- god kunnskap om praksis og utvikling av praksis
- god kunnskap om fagområdene aksjonsforskning ledelse og veiledning
- god forståelse for sammenhenger mellom fagområdene
- god forståelse for kommunikasjon i utviklingsprosesser
Ferdigheter Studenten kan:
- analysere profesjonell pedagogisk praksis og utviklingsprosesser ved hjelp av teorier og begreper
- anvende dialog i utvikling av profesjonell praksis
Kompetanse Studenten skal:
- kunne anvende erfaringsbasert kunnskap teoretisk kunnskap, og praktiske ferdigheter i profesjonelt pedagogisk utviklingsarbeid.
- kunne lede og veilede læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det fremmer både individuell og kollektiv utvikling
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på minst 80% av samlingene.
Eksamen består av:
Hjemmeeksamen med utgangspunkt i studentenes praksis. Oppgaven kan skrives individuelt (10-15 sider) eller i gruppe på inntil 3 studenter (15-20 sider).
Eksamen vurderes med ¿Bestått¿ / ¿Ikke bestått¿.
Ved karakter "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Arnulf, J.K. (2012) hva er LEDELSE. Universitetsforlaget (135 s)
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Elstad, E. & Helstad, K. (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen, Kap 2 og 7. Oslo. Universitetsforlaget. (37 s)
Grimen, H. (2008) Profesjon og kunnskap. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)
Irgens, E.J. (2007) Profesjon og organisasjon ¿ Å arbeide som profesjonsutdannet. Fagbokforlaget (237 s)
Jarvis, P. (2002) Praktikerforskeren ¿ udvikling af teori fra praksis. Alinea. København Kap 1,2,3,4,5,6,12,13 og 14 (65 s).
Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. I Nordisk pedagogikk, 15(2), 88-96. (8 s).
Mathisen, P. (2015) Mentor. Mentoring i teori og praksis. 2. utgave. Side 15-194. Bergen: Fagbokforlaget
Smeby, J. C. (2008) Profesjon og utdanning. I Molander, A. og Terum, L.I.(red) Profesjonsstudier. Oslo. Universitetsforlaget. (16 s)
Ulvik, M., Rises, H. og D. Roness (red.). (2016) Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Kap.1. (20 s) Oslo. Fagbokforlaget.
Wadel, C. (2014 ) Feltarbeid i egen kultur, Del 1. Flekkefjord. SEEK A/S (60 s)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LPU-3000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet