høst 2017
PED-1013 Spesifikke lærevansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er del av bachelorprogram i pedagogikk, fordypning spesialpedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Språkvansker
  • Lese- og skrivevansker/dysleksi
  • Matematikkvansker

Emnet skal bidra til å legge grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området. 


Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling innen de ulike vanskeområdene. Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for grupper med særskilte behov.

Ferdigheter

Emnet skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger, herunder:

  • delta i spesialpedagogisk og tverrfaglig kartlegging
  • planlegge og gjennomføre tiltak på individ og systemnivå
  • utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forskningsområder
  • se den spesialpedagogiske handlingskjeden i sammenheng med andre aktører som barnets familienettverk og barnehage/skole

Generell kompetanse

Emnet skal bidra til at studentene skal kunne

  • reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
  • utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
  • anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert. Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarer og selvstudium.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse på 80 prosent av forelesningene og seminarene
  • Ett muntlig fremlegg på seminar, enten av en artikkel eller et bokkapittel.

Eksamen og vurdering:

Eksamen består av hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 1800-2500 ord (ca. 5-7 sider). Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der F er ikke-bestått.

Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester. 


Pensum

Språkutvikling og språkstimulering

*Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. ISBN 978-82-02-23766-0.

  • Kap. 4: Hvordan lærer barn språk?, s. 105-134.
  • Kap. 6: De gylne årene: betydningen av tidlig stimulering, s. 181-199.

 

*Carlsen, Martin; Wathne, Unni og Blomgren, Gro (2012). Matematikk for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-978-9.

  • Kap.2: Barns læring og utvikling i matematikk, s. 46-68.

 

Dysleksi

Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0472-4. Kap. 1, 2, 3, 5 og 6 s. 11-89 og 123-202.

 

Refsdahl, Vigdis (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-37270-5. Sidene 7-86.

 

Spesifikke språkvansker

Bele, Irene Velsvik (red.) (2008). Språkvansker - Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap. 1-7, s. 9-164.

 

*Lyster, Solveig-Alma H. (2014). Språk- og talevansker hos barnehagebarnet - et avhjelpende og forebyggende perspektiv. I Bente I. Borthne Hvidsten (red.) Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1220-0. Kap. 14, s. 203-228.

 

Norbury, Courtenay F., Tomblin, J. Bruce og Bishop, Dorothy (red.) (2008). Understanding developmental language disorders: From theory to practice. Taylor & Francis Psychology Press. ISBN 978-1-84169-667-6 (pbk).

  • Kap. 5: Specific language impairment, dyslexia and autism: Using genetics to unravel their relationship v/Dorothy Bishop, s. 67-78.
  • Kap. 10: Improving grammatical skill i children with specific language impairment v/Susan Ebbels, s. 149-174.

 

Matematikkvansker

*Lunde, Olav (2008). Matematikkvansker. I: Anne-Lise Rygvold og Terje Ogden (red.) Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-36118-8. Kap. 3, s. 94-132.

 

Lundeberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf

 

Ostad, Snorre A. (2013). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka forlag. ISBN 978-82-99474-29-0. 80 sider.

 

NB! Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademisk kvarter.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1013
  • Tidligere år og semester for dette emnet