høst
2017
PED-1013 Spesifikke lærevansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk - 10 stp
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Språkvansker
- Lese- og skrivevansker/dysleksi
- Matematikkvansker
Emnet skal bidra til å legge grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling innen de ulike vanskeområdene. Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for grupper med særskilte behov.
Ferdigheter
Emnet skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger, herunder:
- delta i spesialpedagogisk og tverrfaglig kartlegging
- planlegge og gjennomføre tiltak på individ og systemnivå
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forskningsområder
- se den spesialpedagogiske handlingskjeden i sammenheng med andre aktører som barnets familienettverk og barnehage/skole
Generell kompetanse
Emnet skal bidra til at studentene skal kunne
- reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
- anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 80 prosent av forelesningene og seminarene
- Ett muntlig fremlegg på seminar, enten av en artikkel eller et bokkapittel.
Eksamen og vurdering:
Eksamen består av hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 1800-2500 ord (ca. 5-7 sider). Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Språkutvikling og språkstimulering
*Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. ISBN 978-82-02-23766-0.
- Kap. 4: Hvordan lærer barn språk?, s. 105-134.
- Kap. 6: De gylne årene: betydningen av tidlig stimulering, s. 181-199.
*Carlsen, Martin; Wathne, Unni og Blomgren, Gro (2012). Matematikk for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-978-9.
- Kap.2: Barns læring og utvikling i matematikk, s. 46-68.
Dysleksi
Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0472-4. Kap. 1, 2, 3, 5 og 6 s. 11-89 og 123-202.
Refsdahl, Vigdis (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm AS. ISBN 978-82-02-37270-5. Sidene 7-86.
Spesifikke språkvansker
Bele, Irene Velsvik (red.) (2008). Språkvansker - Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap. 1-7, s. 9-164.
*Lyster, Solveig-Alma H. (2014). Språk- og talevansker hos barnehagebarnet - et avhjelpende og forebyggende perspektiv. I Bente I. Borthne Hvidsten (red.) Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1220-0. Kap. 14, s. 203-228.
Norbury, Courtenay F., Tomblin, J. Bruce og Bishop, Dorothy (red.) (2008). Understanding developmental language disorders: From theory to practice. Taylor & Francis Psychology Press. ISBN 978-1-84169-667-6 (pbk).
- Kap. 5: Specific language impairment, dyslexia and autism: Using genetics to unravel their relationship v/Dorothy Bishop, s. 67-78.
- Kap. 10: Improving grammatical skill i children with specific language impairment v/Susan Ebbels, s. 149-174.
Matematikkvansker
*Lunde, Olav (2008). Matematikkvansker. I: Anne-Lise Rygvold og Terje Ogden (red.) Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-36118-8. Kap. 3, s. 94-132.
Lundeberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Ostad, Snorre A. (2013). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka forlag. ISBN 978-82-99474-29-0. 80 sider.
NB! Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademisk kvarter.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1013
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet