høst
2017
LOG-3105 Logopedisk praksis og refleksjon del 1 - 5 stp
Innhold
LOG-3105 Logopedisk praksis og refleksjon del 1, er en innføringspraksis der kandidaten får første møte med den arbeidshverdagen for en logoped fra et faglig ståsted. Praksisemnet må sees i relasjon til emnet "LOG-3100 Språkvitenskap, språkutvikling og innføring i logopediske emner". Praksis knyttes til stemmevansker, utviklingsmessige og ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker hos henholdsvis barn og voksne. Dette danner grunnlag for videre praksis i LOG-3106 Logopedisk praksis og refleksjon del 2.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse Studenten har kunnskap og forståelse om:
- Etiske vurderinger i praksisfeltet
- Ulike observasjonsmåter
- Aktuelle kartleggingsverktøy
- Behandling av stemmevansker i praksis
- Behandling av utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker
- Behandling av ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker
- Ulike logopediske behandlingstjenester
- Innholdet i henvisninger og rapporter
Ferdigheter Studenten kan:
- Foreslå kartleggingsverktøy
- Observere og beskrive logopediske kartleggings- og behandlingsforløp
- Se sammenhenger mellom språk-, tale- og kommunikasjonsvansker og ulike miljøfaktorer i gjennomføring av tiltak.
Kompetanse Studenten kan:
- Gjenkjenne sammenhenger mellom kunnskap og ferdigheter i emnet.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 100% oppmøte på samling, 90% oppmøte i praksis
- 1 refleksjonsnotat fra faglig forum
- 1 refleksjon og anonymisert beskrivelse av ett selvvalgt kasus fra observasjonspraksis
Eksamen består av en muntlig eksamen på 30 minutt.
Eksamen vurderes med Bestått / Ikke bestått.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Tekstmengde: ca. 400 sider.
Titler merket med * er samlet i et kompendium med LOG-3100 og kan kjøpes på Akademisk kvarter.
Observasjon og veiledning
Bjørndal, Cato R. P. (2002). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling I undervisning og veiledning. Oslo: Gyldendal. ISBN 978-82-05-30408-6. Kap. 1, 2, 3 og 8.
Utviklingsmessige språkvansker
Bele, Irene Velsvik (red.) (2008). Språkvansker ¿ Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademsik Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap. 4, 5, 7 og 8.
Ervervede språkvansker (Afasi)
Lind, Marianne; Haaland-Johansen, Line; Knoph, Monica & Qvenild, Eli (2010). Afasi ¿ et praksisrettet perspektiv. Oslo: Novus forlag. ISBN 9788270995943. Kap. 6 ¿ 15.
Stemme
*Shewell, Christina (2009). Voice work. Art and science in changing voices. UK: Wiley-Blackwell. ISBN: 9780470019924, Online ISBN: 9780470745588. Kap. 1 og 5.
Stamming
Albrigtsen, Are; Stauri, Tormod og Wright, Martin Aasen (red.) (2017). Ord til besvær. Livet med stamming. Oslo: Abstrakt forlag. ISBN 978-82-7935-387-4. S. 123 ¿ 161 (38 sider) + valgfrie tekster (ca. 30 sider).
*Heitmann, Ragnhild Rekve (2013). Naturlig småbarnsstotring eller begynnende stamming. Kva kan foreldre og barnehage gjøre når stammingen er et faktum? Spesialpedagogikk nr. 4., s. 14-21. ISSN 0332-8457.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: LOG-3105
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet