høst 2017
LOG-3105 Logopedisk praksis og refleksjon del 1 - 5 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

LOG-3105 Logopedisk praksis og refleksjon del 1, er en innføringspraksis der kandidaten får første møte med den arbeidshverdagen for en logoped fra et faglig ståsted. Praksisemnet må sees i relasjon til emnet "LOG-3100 Språkvitenskap, språkutvikling og innføring i logopediske emner". Praksis knyttes til stemmevansker, utviklingsmessige og ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker hos henholdsvis barn og voksne. Dette danner grunnlag for videre praksis i LOG-3106 Logopedisk praksis og refleksjon del 2.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse Studenten har kunnskap og forståelse om:

  • Etiske vurderinger i praksisfeltet
  • Ulike observasjonsmåter
  • Aktuelle kartleggingsverktøy
  • Behandling av stemmevansker i praksis
  • Behandling av utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker
  • Behandling av ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker
  • Ulike logopediske behandlingstjenester
  • Innholdet i henvisninger og rapporter

Ferdigheter Studenten kan:

  • Foreslå kartleggingsverktøy
  • Observere og beskrive logopediske kartleggings- og behandlingsforløp
  • Se sammenhenger mellom språk-, tale- og kommunikasjonsvansker og ulike miljøfaktorer i gjennomføring av tiltak.

Kompetanse Studenten kan:

  • Gjenkjenne sammenhenger mellom kunnskap og ferdigheter i emnet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • 2,5 dager casebasert seminarundervisning (faglig forum)
  • Praksisutplassering i tre uker


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 100% oppmøte på samling, 90% oppmøte i praksis
  • 1 refleksjonsnotat fra faglig forum
  • 1 refleksjon og anonymisert beskrivelse av ett selvvalgt kasus fra observasjonspraksis

Eksamen består av en muntlig eksamen på 30 minutt.

Eksamen vurderes med Bestått / Ikke bestått.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Tekstmengde: ca. 400 sider.

Titler merket med * er samlet i et kompendium med LOG-3100 og kan kjøpes på Akademisk kvarter.

 

Observasjon og veiledning

Bjørndal, Cato R. P. (2002). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling I undervisning og veiledning. Oslo: Gyldendal. ISBN 978-82-05-30408-6. Kap. 1, 2, 3 og 8.

 

 

Utviklingsmessige språkvansker

Bele, Irene Velsvik (red.) (2008). Språkvansker ¿ Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademsik Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap. 4, 5, 7 og 8.

 

 

Ervervede språkvansker (Afasi)

Lind, Marianne; Haaland-Johansen, Line; Knoph, Monica & Qvenild, Eli (2010). Afasi ¿ et praksisrettet perspektiv. Oslo: Novus forlag. ISBN 9788270995943. Kap. 6 ¿ 15.

 

 

Stemme

*Shewell, Christina (2009). Voice work. Art and science in changing voices. UK: Wiley-Blackwell. ISBN: 9780470019924, Online ISBN: 9780470745588. Kap. 1 og 5.

 

 

Stamming

Albrigtsen, Are; Stauri, Tormod og Wright, Martin Aasen (red.) (2017). Ord til besvær. Livet med stamming. Oslo: Abstrakt forlag. ISBN 978-82-7935-387-4. S. 123 ¿ 161 (38 sider) + valgfrie tekster (ca. 30 sider).

 

*Heitmann, Ragnhild Rekve (2013). Naturlig småbarnsstotring eller begynnende stamming. Kva kan foreldre og barnehage gjøre når stammingen er et faktum? Spesialpedagogikk nr. 4., s. 14-21. ISSN 0332-8457.

 

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: LOG-3105
  • Tidligere år og semester for dette emnet