høst 2017
PED-3902 Masteroppgave i utdanningsledelse - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogrammet og kan derfor ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Masteroppgavens tema og problemstilling bør ha relevans for den enkelte students arbeidsplass og knytte an til egen eller andres praksis. Den kan dreie seg om ledelsesperspektivet på skolens faglige innhold, organisasjon, forholdet til skoles omgivelser o.a. Oppgaven skal primært være aksjonsorientert og enten gjøre rede for og/eller foreslå utviklings- eller endringstiltak.

Anbefalte forkunnskaper

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode, PFF-3500 Skolen i samfunnet, PFF-3510 Ledelse i utdanningsorganisasjoner, PFF-3511 Utdanningspolitikk og forvaltning

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene har følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • fordypet innsikt i et avgrenset forskningsfelt innenfor utdanningsledelse

Ferdigheter:

  • kunne finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
  • kunne dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publisering

Kompetanse:

  • kunne formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt
  • kunne gjennomføre analyser av innsamlet empirisk materiale
  • kunne arbeide vitenskapelig med problemstillinger knyttet til praktisk utdanningsledelse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk. Det kan søkes instituttet om å få skrive masteroppgaven på engelsk.

Undervisning

Studenten får oppnevnt en egen veileder. Veiledningen foregår individuelt og/eller i gruppe. Det skal inngås veiledningskontrakt mellom den enkelte student og veileder i løpet av første semester på studieprogrammet.

Det arrangeres 3 felles veiledningsseminarer over to semestre, der studentene må legge fram sine prosjekter og være opponenter for hverandre. Det vil også bli gitt veiledning på det enkelte prosjekt av faglærer/veileder.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Deltakelse på veiledningsseminaret
  • Et seminarframlegg om eget arbeid med masteroppgaven, enten som individuell presentasjon eller som gruppepresentasjon.
  • Studentene må være opponenter for medstudenter på et av seminarene.

 

Når alle obligatoriske emner er bestått, kan studenten framstille seg til endelig mastergradseksamen. Eksamen består av mastergradsoppgaven og muntlig eksamen.

  • Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 personer og skal normalt ha et omfang på 50 maskinskrevne A4-sider individuelt og 60 sider for grupper, linjeavstand 1,5.
  • Muntlig eksamen gjennomføres som en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven

 

Endelig karakter gis på masteroppgaven og muntlig eksamen, der muntlig eksamen fungerer justerende i forhold til karakteren på masteroppgaven. Muntlig eksamen er individuell.

Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått.

Masteroppgaven skal leveres innen 15. mai i vårsemesteret og innen 1. november i høstsemesteret.

Ved karakteren F på masteroppgaven kan den fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form (jfr Eksamensforskriftens § 22).


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: PED-3902
  • Tidligere år og semester for dette emnet