høst 2017
LOG-3100 Språkvitenskap, språkutvikling og innføring i logopediske emner - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en innføring til det logopediske fagfeltet og vil gi studenten grunnleggende kunnskap som øvrige emner innen masterstudiet bygger på.

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Språkvitenskap.
    • Språkets innhold (semantikk), form (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks) og bruk (pragmatikk).
  • Språktilegnelse hos en- og flerspråklige barn.
    • Inkludert sentrale teorier om hvordan barn tilegner seg språk, tale og kommunikasjon.
  • Logopediske emner og omfanget av det logopediske fagfeltet.
  • Språkvitenskap i logopedi, inkl. flerspråklighet.
    • Fokus på forbindelsen mellom språk, tale og kommunikasjon og logopediske emner.
  • Kommunikasjon.
  • Transkripsjon.
    • Fokus på fonetisk og fonologisk transkripsjon ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA).


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse Studenten skal ha teoretisk kunnskap om:

  • Logopediske emner i lys av språk, tale og kommunikasjon.
  • Språkets form, innhold og bruk (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk).
  • Språktilegnelse i en- og flerspråklige kontekster.
  • Omfanget av det logopediske fagfeltet.
  • Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker i et relasjonelt perspektiv.
  • Analyse av språk og samtale.
  • Transkripsjonsverktøyet IPA (det internasjonale fonetiske alfabetet).
  • Anatomi og fysiologi: nese, munnhule og respirasjon.
  • Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker ved sansetap.

Ferdigheter Studenten skal kunne:

  • Gjøre rede for sammenhengen mellom logopediske emner og språk, tale og kommunikasjon.
  • Gi beskrivelser av språk, tale og kommunikasjon og benytte lingvistisk terminologi.
  • Analysere språkdata.
  • Utføre fonetiske transkripsjoner av normal og avvikende taleproduksjon ved hjelp av IPA.
  • Lese og skrive fagtekster.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert med to samlinger på tre dager og er lagt til første semester. Undervisningen har et samlet omfang på om lag 34 timer.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • 2 skriftlige innleveringer, hver med et omfang på 800-1000 ord.

Eksamen består av en hjemmeeksamen over én uke, med et omfang på 2500-3000 ord.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F (ikke bestått) tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Tekstmengde: ca. 800 sider.

Titler merket med * er samlet i et kompendium sammen med LOG-3105 og kan kjøpes på Akademisk kvarter.

 

Språk, kommunikasjon og språkutvikling

Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2008) Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 3: Språk och språklig kommunikation, v/ Elisabeth Ahlsén og Ulrika Nettelbladt, og kap. 4: Barns språkutveckling, v/Sven Strömqvist. (Deler av boken inngår også i Taleflytvansker: Stamming og løpsk tale, og Stemmevansker).

 

*Bloom, Lois og Lahay, Margaret (1978). Language development and language disorders. New York: John Wiley & Sons. ISBN N/A. Kap. 1: A definition of language.

 

*Bjerkan, Kirsten Meyer; Monsrud, May-Britt og Thurmann-Moe, Anne Cathrine (2013). Ordforråd hos flerspråklige barn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-42386-2. Kap. 1: Introduksjon.

 

*Anderssen, Merete (2017). Enspråklig tilegnelse av norsk: fra ett ord til komplekse ytringer. I: Merete Anderssen og Kristine Bentzen. Flerspråklig utvikling hos barn i barnehagealder. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024684. Kap. 3.

 

*Anderssen, Merete (2017). Flerspråklig tilegnelse av norsk. I: Merete Anderssen og Kristine Bentzen. Flerspråklig utvikling hos barn i barnehagealder. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024684. Kap. 5.

 

Fonetikk (språklydlære) og fonologi (språklydsystem)

Abrahamsen, Jardar Eggesbø og Aleksander Morland (2010). Starthjelp i fonetikk og lingvistikk. Trondheim: Tapir. ISBN 978-82-321-0139-9. Kap. 3: Tonelag og intonasjon. (Deler av boken inngår også i Fonetisk transkripsjon).

 

Slethei, Kolbjørn (1996). Grunnbok i fonetikk for språkstudenter. Oslo: Cappelen akademisk forlag. ISBN 82-456-0038-5. Kap. 2, 3, 4, og 5.

 

*Kristoffersen, Kristian Emil, Simonsen, Hanne Gram og Sveen, Andreas (red.) (2005). Språk. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00760-0. Kap. 8, Fonetikk, og kap. 9, Fonologi.

 

 

Fonetisk transkripsjon og det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA)

Abrahamsen, Jardar Eggesbø og Aleksander Morland 2010. Starthjelp i fonetikk og lingvistikk. Trondheim: Tapir. ISBN 978-82-321-0139-9. Kap. 1: Artikulasjon og fonetisk transkripsjon.

 

*Baumann-Waengler, Jacqueline (2012). Articulatory and phonological impairments: A clinical focus, 4th ed. Allyn & Bacon. ISBN-13: 978-0132563567. ISBN-10: 0132563568 Kap. 3: Phonetic transcription and diacritics.

 

Howard, Sara J. & Heselwood, Barry C. (2002). Learning and teaching phonetic transcription for clinical purposes. Clinical Linguistics & Phonetics, 16, 5, 371-401. ISSN 0269-9206 print, ISSN 1464-507 6 online.

 

*The international phonetic alphabet (IPA) - Det internasjonale fonetiske alfabetet (revidert 2015). Lastes ned fra: http://www.phon.ox.ac.uk/jcoleman/IPA_Kiel_2015.pdf

IPA Chart, http://www.internationalphoneticassociation.org/content/ipa-chart, available under a Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported License. Copyright © 2015 International Phonetic Association.

 

Morfologi (ordlære), det mentale leksikonet og syntaks (setningslære)

Lind, Marianne og Kristoffersen, Kristian Emil (2014). Når språket svikter. Oslo: Novus forlag. ISBN 978-82-7099-785-5. Kap. 1: Språk og grammatikk, kap. 2: Ord og ordklasser, kap. 3: Det mentale leksikonet, kap. 4: Ordbøying og orddanning, og kap. 5: Syntaktisk analyse.

 

Klinisk språkvitenskap (lingvistikk) og språklig variasjon

*Crystal, David (2002). Clinical Linguistics. I: Mark Aronoff & Janie Rees-Miller (red.). The handbook of Linguistics. Blackwell Online. DOI: 10.1111/b.9781405102520.2002.00031.x Kap. 29.

 

*Kristoffersen, Kristian Emil; Simonsen, Hanne Gram og Sveen, Andreas (red.) (2005). Språk. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00760-0. Deler av kap. 1: s. 32-34. (Deler av boken inngår også i Språklig variasjon)

 

Språk-, lese- og skrivevansker

Klyve-Guldbrandsen, Kari (2008). Finner ikke ord ¿ om barn og unge med spesifikke språkvansker. Oslo: Afasiforbundet Norge. Film (34 min.)

 

Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0472-4. Kap. 1: Hovedtema i boka, og kap. 2: Hvordan lærer barn språk.

 

Bele, Irene Velsvik (2008). Språkvansker ¿ Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-27724-6. Kap.1: Tilnærminger til språkvansker og læring ¿ språk og makt, kap. 2: Spesifikke språkvansker, og kap. 3: Spesifikke språkvansker II.

 

 

Ervervede språkvansker: Afasi og traumatisk hodeskade, nevrologi

Lind, Marianne; Haaland-Johansen, Line; Knoph, Monica & Qvenild, Eli (2010). Afasi ¿ et praksisrettet perspektiv. Oslo: Novus forlag. ISBN 9788270995943. Kap. 1-5.

 

Kjærgård, Helle; Støvring, Bente og Tromborg, Åse (2012). Barnets lærende hjerne. Børneneuropsykologi, kognition og neuropædagogik. Fredriksberg: Frydenlund. ISBN 978-87-7118-069-5. Kap. 1: Kognition, kap. 2: Hjernen og kap. 6: Kommunikation.

 

Taleflytvansker: Stamming og løpsk tale

Guitar, Barry (2014). Stuttering. An Integrated Approach to its Nature and Treatment. 4. utgave. Baltimore: Lippincott Willams & Wilkins. ISBN 978-1-60831-004-3. Kap. 1: Introduction to stuttering, kap. 6: Theories about stuttering, og kap. 7: Normal disfluency and the development of stuttering.

 

Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2012). Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 33: Stamming och skenande tal hos barn, og kap. 34: Stamming och skenande tal hos vuxna og ungdomar.

 

Stemmevansker

Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2012). Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kap. 19: Röststörningar ¿ allmän del v/Britta Hammarberg, Maria Södersten og Per-Åke Lindestad, kap. 20: Röststörningar hos barn och ungdomar, kap. 21: Funtionella och funktionellt organiska röststörningar.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LOG-3100
  • Tidligere år og semester for dette emnet