vår 2018
STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan velges som del av 2000-nivået i bachelorgradsprogrammet i statsvitenskap. Det passer også som støtteemne for andre samfunnsfag, jus, fiskerifag og humanistiske fag. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

STATSV-201 Offentlig politikk og organisasjonsteori 10 stp

Innhold

Med bakgrunn i ulike organisasjonsteoretiske perspektiver belyses betingelsene for å endre organisasjoner, lederens rolle i endringsprosesser, og konsekvensene av slike endringer.

 

Følgende delemner belyses:

  • Organisasjonsperspektiver som analyseverktøy: et rasjonelt, naturlig og åpent perspektiv
  • Effekter av reform- og endringsforsøk
  • Introduksjon av en skandinavisk tilnærming til endringsprosesser: skandinavisk nyinstitusjonalisme
  • Ledelse i og av endringsprosesser: institusjonell ledelse, transformasjonsledelse og transaksjonsledelse
  • Empiriske studier av endringsprosesser


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, deres forutsetninger og anvendelsesområder
  • reformers drivkrefter, innhold og effekter, og kan gi relevante  eksempler på slike
  • nyere perspektiver på endring av organisasjoner, herunder skandinavisk institusjonalisme
  • nyere lederskapsteorier som: karismatisk ledelse og transformasjonsledelse, og har kjennskap til forskningen om ledelse i offentlige organisasjoner

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver i analyse av konkrete reformforsøk, og peke på begrunnelser, fokus og effekter av slike
  • peke på mulige forklaringer på ulike endringsutfall med bakgrunn i egne analyser
  • identifisere og analysere ledelsesrelaterte betingelser og forutsetninger i endringsprosesser

 

Kompetanse

  • foreta en kritisk vurdering av evalueringer/studier av reformer og reformforsøk i ulike organisasjoner
  • bidra til analyse av reformer og reformforsøk, og utveksle synspunkter med andre på bakgrunn av disse
  • formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer).

Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Eksamen består av:

- En hjemmeeksamen på omlag 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på om lag 3.000 ord.

- En 3 timers skoleeksamen.

Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en samlet vurdering av hjemmeeksamen og skoleeksamen.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Både hjemmeeksamen of skoleeksamen må tas på nytt.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Pensum STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse Våren 2018

Organisasjonsperspektiver og organisasjonsforståelser:

Scott W.R. og Davis, G.F. (2014. Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open

system Perspectives, Pearson Education, ISBN 9781292039886, (kapittel 1 til og med 5 og 9

og 10, til sammen 181 sider).

* Olsen, J.P. (1988). Reorganisering som politisk virkemiddel og statsvitenskapen som

arkitektonisk disiplin, i Olsen, J.P. (red.): Statsstyre og institusjonsutforming. Oslo:

Universitetsforlaget, ISBN 82-00-02682-5. (s: 61-77, 15 sider).

Effekter av organisasjonsendringer: et instrumentelt, et nyinstitusjonelt og et

oversettingsperspektiv:

**Aberbach J.D. og Christensen T. (2014). Why Reforms so Often Disappoint, The American

Review of Public Administration, vol 44(1):3-16, DOI: 10.1177/0275074013504128 (14

sider).

http://arp.sagepub.com/content/44/1/3.full.pdf+html

**Askim, J., Christensen, T., Fimreite A.L., Lægreid, P. (2010). How to assess administrative

reform? Investigating the adoption and preliminary impacts of the Norwegian welfare

administrative reform, Public Administration, vol 88 (1): 232-246), DOI: 10.1111/j.1467-

9299.2010.01809.x (14 sider).

http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1111/j.1467-9299.2010.01809.x/

** Czarniawska B. og Sevon G. (1996/2011). Introduction, i Czarniawska, B. and Sevon, G.

(red.). Translating Organizational Change. Walter de Gruyter.) ISBN: 3-11-014868-

4/9783110879735 (s. 1-13, 12 sider).

http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1

* *Czarniawska B. og Joerges B. (1996/2011). Travels of ideas, i Czarniawska, B. and Sevon,

G. (red.): Translating Organizational Change. Walter de Gruyter ISBN: 3-11-014868-

4/9783110879735 (s. 13-49, 35 sider).

http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1

* Brunsson, N. og Olsen J.P. (1990). Kan organisationsformer väljas, i Brunsson, N. og

Olsen, J.P. (red): Makten att reformera. Stockholm: Carlsson Bokforlag, ISBN:9177983580

(s. 11-27, 15 sider).

* Brunsson, N. og Winberg, H. (1990). Att genomföra reformer, i Brunsson, N. og Olsen, J.P.

(red): Makten att reformera. Stockholm: Carlsson Bokforlag, ISBN: 9177983580 (s. 171-193,

21 sider).

*Christensen, T. og Lægreid, P. (2002). A Transformative Perspective on Administrative

Reforms, i Christensen, T. og Lægreid, P. (red.): New Public Management. The

transformation of ideas and practice. Ashgate Publishing Ltd, ISBN: 9780754632122. (s. 13-

39, 28 sider).

* Egeberg, M.(1989). Mot instrumentelle modeller i statsvitenskapen?, i Egeberg, M. (1989)

(red.): Institusjonspolitikk og forvaltningsutvikling. Bidrag til en anvendt statsvitenskap. Oslo:

Tano forlag, ISBN 82-518-2641-1 (s: 15-29, 14 sider).

* Egeberg, M. (1989). Effekter av organisasjonsendring i forvaltningen, i Egeberg, M. (red.):

Institusjonspolitikk og forvaltningsutvikling. Bidrag til en anvendt statsvitenskap. Oslo: Tano

forlag, ISBN 82-518-2641-1 (s: 75-94, 15 sider).

* Lindberg, K. og Erlingsdottir, G. (2005). Att studera översättingar. Två ideers resor i den

svenska hälso- och sjukvården, i Nordiske organisasjonsstudier, vol 7(3-4): 27-52, ISSN

1501-8237 (25 sider).

* Røvik, K.A. (1998). Når populære organisasjons-oppskrifter skal tas i bruk, i Moderne

organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Fagbokforlaget

ISBN 82-7674-315-3 (26 sider).

* Sahlin-Andersson, K. (2002). National, International and Transnational Constructions of

New Public Management, i Christensen, T. og Lægreid, P. (red.). New Public Management.

The transformation of ideas and practice. Ashgate Publishing.I SBN 0-7546-1536-7 (43-73,

30 sider).

* Sevon, G. (1996/2011). Organizational Imitation in Identity Transformation, i Czarniawska,

B. and Sevon, G. (red.). Translating Organizational Change. Walter de Gruyter, ISBN: 3-11-

014868-4/9783110879735 (18 sider).

http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10598102&ppg=1

Ledelse:

**Byrkjeflot, H. (2008). Ledelse i politisk styrte virksomheter, forskningsstatus og

problemstillinger. Rapport til Kommunenes Sentralforbund, (49 sider). (lenke kommer)

*Byrkjeflot, H. (2011). Offentlig eller privat ¿ spiller det noen rolle for ledelse?, I Askvik, S.,

Espedal B. og Gammelsæter, H. (red). Kunnskap om ledelse- Festskrift for Torodd Strand,

Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-1187-6 (s. 43-65, 22 sider).

* Conger, J. A. (1999). Charismatic and Transformational Leadership in Organizations: An

Insiders Perspective on These Developing Streams of Research, i Leadership Quarterly, 10

(2), 145-179, ISSN: 1048-9843 (33 sider).

* Jermier, J. M. (1993). Introduction-Charismatic Leadership: Neo-Weberian Perspectives, i

Leadership Quarterly, 4(3/4), 217-233, ISSN: 1048-9843 (17 sider).

* Lægereid, P, Roness, P. G. og Rubecksen, K. (2009). Moderne organisasjonsoppskrifter i

norske direktorat: Frå leiing til styring?, i Nordiske organisasjonsstudier 11 (2); 3-25, ISSN

1501-8237 (22 sider).

*Selznick, P. (1957/1997). Lederskap, Tano Aschehoug, ISBN 82-518-3646-8 (106 sider).

** Yukl, G. (1999). An Evaluation of Conceptual Weaknesses in Transformational and

Charismatic Leadership Theories, i Leadership Quarterly, 10 (2), 285-305, ISSN: 1048-9843.

(20 sider).

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984399000132

Tekster som er merket med stjerne * trykkes opp i kompendium.

Tekster merket med ** er tilgjengelig fra Canvas (Du må være tilkoplet UiTs nett for å

få tilgang til artiklene som er lenket til eksterne kilder på nettet)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: STV-2004
  • Tidligere år og semester for dette emnet