vår 2018
VMI1001 Motiverende intervju - 30 stp

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

- Innføring i begreper og sentrale forståelsesrammer innenfor psykisk helse

- Evidens for MI og kognitiv terapi

- Affektteori, tillknytningsteori,

kognitiv teori og innlæringsteori

- Strategier og teknikker innenfor MI og kognitive terapier

- MI og motivasjonsprosesser

- Kode MI-samtaler med MITI og CLAMI

- MI og Kognitiv terapi ved psykiske lidelser og selvmordsproblematikk

- Tilby feedback og formidle MI til andre

- MI med grupper


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten¿

-har avansert kunnskap om det teoretiske grunnlaget for - og empirisk forskning om kognitive samtaleteknikker med spesielt fokus på MI, og dens anvendelsesområder

- kan reflektere over motivasjon og endring som en dynamisk prosess innenfor et klientsentrert perspektiv

- viser forståelse for MI og kognitive samtaleteknikker som et redskap innenfor rammen av et helhetsorientert helsearbeid og i relasjon til andre teorier og behandlingsmetoder

Ferdigheter:

Studenten¿

- viser «MI-spirit» i form av å skape en samarbeidende relasjon, støtte klientens autonomi og demonstrere høy grad av empati.

- kan anvende ulike typer av samtaleferdigheter (for eksempel refleksjoner, oppsummeringer, bekreftelse) innenfor rammen for praktisk klient/pasient arbeid

- kan anvende samtaleferdigheter til strategisk styring mot målatferd gjennom å hente ut og forsterke endringssnakk

- kan tilpasse MI for å veilede til adferds-/livsstilendring innenfor egen profesjons-/fagområde

Generell kompetanse:

Studenten¿.

- kan analysere etiske problemstillinger som aktualiseres innenfor rammen av behandler-pasient relasjonen i sammenheng med motivasjons- og endringsarbeid

- kan støtte kollegaer som arbeider med motivasjon og forandring

- kan reflektere over sin egen gjennomføring av motiverende intervjuer og over sin egen læringsprosess


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet strekker seg over to semestre. Det avvikles fem samlinger av tre eller fire dager. Studiesamlingene inneholder teoriundervisning, samtaleøvelser og gruppearbeid. Ettersom MI er en samtalemetode er veiledning en viktig del av samlingene. Grunnleggende i studiet er at studenten gjennom seminarer og veiledning i grupper utforsker og reflekterer over den motiverende samtalens vilkår i sitt eget arbeid og i relasjon til andre terapeutiske modeller.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen:

- To personlige og teoritilknyttet prosessdokumenter

- Tre transkriberte klientsamtaler, samt teoritilknyttet skriftlige refleksjoner over samtalene

- Aktiv og reflektert deltakelse i forbindelse med veiledning av egne og andres klienter

- Minst 80% deltakelse i samlinger og veiledningssituasjoner

Eksamen består av:

-En transkribert lydinnspilling av en motiverende samtale. Samtalen bedømmes først ved hjelp av en MITI skåre (versjon 4.2.1). For å få vurderingen bestått skal studenten primært oppnå kravnivået for "gode ferdigheter" i MITI kodingen. Vurderingen bestått kan også gis om studenten faller innenfor kravnivået "begynnende ferdigheter", samtidig som den skriftlige rapporten fremviser en tydelig og klar bevissthet om hva som er ens egne svakheter, og beskriver hvordan disse ferdighetene kan utvikles fremover

- En teoritilknyttet skriftlig rapport over samtalen (3000-3500 ord). Denne vurderes med Bestått/ikke bestått.

Om studenten ikke består eksamen tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

Oversikt over ressurslitteratur vil bli gitt innen oppstart av undervisningssemesteret

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Narvik |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: VMI1001
  • Tidligere år og semester for dette emnet