høst 2017
ITE1809 Datamaskingrafikk og spillprogrammering - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Teori og praksis går hånd i hånd, dvs. ca. halvparten teori og halvparten lab og øvingsoppgaver.

Kan tas av enkeltemnestudenter. Gjelder ikke Y-vei.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1(eller tilsvarende)  eller 1-årig forkurs for ingeniører

Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag og 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert

Forkunnskapskrav: IGR1602.

Anbefalte forkunnskaper: Lineær algebra. ITE1900, ITE1901, ITE1805. Eller tilsvarende fag.


Obligatorisk forkunnskapskrav

IGR1602 Beregningsorientert programmering og statistikk

Innhold

Pensumet er innrettet på 3D-grafikk for spill og simuleringer og vil ta utgangspunkt i aktuelle 3D-grafikk plattformer.

3D grafikkprogrammering:

  • Grunnleggende bruk av aktuelt 3D API og verktøy.
  • Grunnleggende vektor, matriseregning og transformasjoner.
  • Grunnleggende shaderprogrammering.
  • Bruk av tekstur, lys, farger og materialer.
  • Animasjon/game-loop.
  • Brukerinput.
  • Enkel kollisjonsdeteksjon.
  • Anvende 3D modeller i spill.
  • Anvende tekstur på 3D modeller.


Anbefalte forkunnskaper

ITE1805 Databaser og webapplikasjoner 1, ITE1900 Programmering 1, ITE1901 Programmering 2

Hva lærer du

Kunnskaper

Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om:

  • Grunnleggende 3D transformasjoner med vektor og matriseregning.
  • Konsepter og begreper som: verteks, polygon, primitiv, mesh, graphics pipeline, tekstur, lysberegning, normalvektorer, shader, frustum.
  • Grunnleggende shaderprogrammering.
  • Bruk av lys, farger og materialer i forbindelse med 3D-grafikk.
  • 3D modellers egenskaper og datastrukturer.
  • Anvendelse av 3D modeller i spill.
  • Teksturering og enkel belysning av 3D modeller.

Ferdigheter

Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:

  • Konvertere, eksportere og importere 3D modeller.
  • Benytte Javascript-programmering til utvikling av 3D-grafikk og spill.
  • Benytte og lage enkle shaderprogrammer.
  • Utvikle spill som inneholder styrbare og bevegelige (teksturerte) 3D-figurer, terreng og lyskilder.

Generell Kompetanse

  • Lineær algebra og 3D transformasjoner.
  • Innsikt i oppbygning og konstruksjon av spill.
  • Kan formidle kunnskap om datamaskingrafikk og programmeringstekniske momenter tilknyttet spill.
  • Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
  • Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og øvinger. Vekselsvis.

Eksamen

Arbeidskrav

Totalt 5 obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått. Det er krav til tilstedeværelse i 2/3 av alle gjennomførte forelesning/labtimer hvor lærer er til stede.

Eksamen og vurdering

Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter. Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:

  • To av de obligatoriske øvingene. Hvilke bestemmes av emneansvarlig.                              
  • En større prosjektoppgave. Gruppe.
  • En e-test under tilsyn.

Alle må være levert og bestått.

Kontinuasjons­eksamen

Kontinuasjon på individuell e-test. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på prosjektoppgave og/eller obligatorisk øvinger må emnet tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.


Pensum

Professional WebGL Programming, A. Anyuru. 2012. Wrox.

Learning Three.js: The JavaScript 3D Library for WebGL. J. Dirksen. 2013. Packt Publishing.

I tillegg: Diverse artikler og forelesninger publisert på It`s learning.

Støttelitteratur

"Interactive Computer Graphics, A Top-Down approach with WebGL.". 7th ed. E.Angel, D.Shreiner. 2014.

"Open GL ES 2.0 Programming Guide. A. Munshi m.fl. 2012

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Bodø | Alta | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ITE1809
  • Tidligere år og semester for dette emnet