høst 2017

BED-1004NETT Markedsføring - 10 stp

Sist endret: 21.09.2017

Ansvarlig fakultet

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi

Studiested

Nettbasert | Annet |

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 5199 - nettstudier og desentrealiserte enkeltemner

Innhold

Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere bedriftens markedsarbeid.

Hva lærer du

Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om sentrale modeller og begreper i faget. Studentene skal også ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra i bedriftens markedsarbeid, noe som innebærer at de skal kunne utvikle en enkel markedsplan for en mindre bedrift. Kurset krever at studenten jobber både selvstendig (selvstudie og forelesninger) og i gruppe. Begge deler er viktig for studentens læringsprosess.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner og samfunn.
  • Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
  • Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
  • Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
  • Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
  • Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for bedriftens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.

 Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil øke organisasjonens måloppnåelse.
  • Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
  • Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
  • Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.

Generell kompetanse:

  • Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for bedriften, miljøet, forbrukeren og samfunnet.
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene bedriften står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring markedsføring i bedriften.
  • Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
  • Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

4-timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent arbeidskrav. Kravet kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.

Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik, samt ved Nord-Troms studiesenter og studiesenteret på Finnsnes. I tillegg vil det bli avhold skriftlig eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesentere vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc.). Studentene må velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb. Studenter som ikke registrerer eksamenssted vil bli plassert på eksamenslisten i Tromsø eller Alta.

Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles ved campus Alta for dem som gikk opp til ordinær eksamen i Alta, Hammerfest og Kirkenes, og ved campus Tromsø for dem som gikk opp til ordinær eksamen i Tromsø, Finnsnes, Oslo og Nordreisa.

Dato for eksamen

Skriftlig Alta 13.12.2017;Skriftlig Kirkenes 13.12.2017;Skriftlig eksternt sted 13.12.2017;Skriftlig Narvik 13.12.2017;Skriftlig Harstad 13.12.2017;Skriftlig Tromsø 13.12.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.

Timeplan

Pensum

Pensumlitteratur oppgis i UiTs digitale læringsplattform ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademika Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademika.no.
Undervisning Høst 2017
Første gang:se timeplan på nett
Undervisning en kan følge på ordinært emne (frivillig) Første gang:se timeplan på nett



Skip to main content