vår 2018
HIS-2007 Innvandring og flerkulturalitet i Norge i historisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne. Passer også som støtteemne i filosofi, pedagogikk, statsvitenskap , sosialantropologi, fredsmaster, litteraturvitenskap og 4.-5. år i lektorutdanningen.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

9199-enkeltemne lavere grad (ikke realfag)


Innhold

Emnet tar for seg innvandring og flerkulturalitet i Norge både historisk og i samtidsperspektiv. Det blir trukket historiske linjer tilbake til middelalderen, dvs. så langt tilbake i tid vi har skriftlige kilder som kan dokumentere innvandring og kulturelt mangfold. Imidlertid vil hovedvekten bli lagt på tidsrommet fra første halvdel av 1800-tallet til i dag.

Flere forhold kan begrunne et særlig fokus på de siste om lag 200 år. For det første øker innvandringen til Norge i dette tidsrommet, med periodiske svingninger. For det andre var det først ut over på 1800-tallet at innvandringen for alvor ble gjort til gjenstand for politikk; det er faktisk først nå "innvandrer" blir et alminnelig brukt begrep, sammen med et begrep som "fremmed". Uttrykket "flerkulturalitet" er blitt til først i den senere tid, men innholdet - det kulturelt og etnisk heterogene samfunnet - ble det en økende bevissthet om takket være innvandringen, sammen med den økende politiske oppmerksomheten i samme tidsrom om de "gamle" etniske gruppene i landet: kvenene, samene og taterne. Innvandringspolitikk og minoritetspolitikk kom derfor langt på vei til å smelte sammen. For det tredje har innvandrere og minoriteter ikke sjelden blitt stigmatisert i dette tidsrommet, gjennom stereotypifisering og ulike former for diskriminering, samtidig som politikken har variert i skilte faser, avhengig av ideologi, arbeidsmarked, sikkerhetspolitikk, internasjonale strømninger osv.

Emnet skal ta for seg innvandringens omfang og struktur gjennom tidsrommet, opprinnelsesland, årsaker og flyttemekanismer og problemstillinger om integrasjon og tilpasning. Det vil bli lagt vekt både på myndighetenes politikk og innvandrernes oppfatninger og handlinger, samt på problemstillinger om rangordning/hierarkisering - har alle vært like, har alle som kom til landet vært oppfatter som innvandrere? Likeledes vil teorier og modeller knyttet til migrasjonsforskning bli drøftet, sammen med forskningshistoriske oversikter.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • innvandringens omfang og struktur både i historisk tid og i et samtidsperspektiv, og skal kunne redegjøre for årsaker, flyttemekanismer og problemstillinger omkring integrasjon og tilpasning. Det vil bli lagt vekt både på myndighetenes politikk og innvandrernes oppfatninger og handlinger, samt på problemstillinger om rangordning/hierarkisering. Likeledes vil teorier og modeller knyttet til migrasjonsforskning bli drøftet, sammen med forskningshistoriske oversikter.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • ha en tilstrekkelig oversikt over emnets innhold og struktur og forstå de årsaker og mekanismer som er knyttet til integrasjon og tilpasning.
  • være i stand til å forstå og utnytte teorier og modeller knyttet til migrasjonsforskningen.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller intregrere studenter med annen morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på andre språk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

30 timer undervisning. Emnet har varierte undervisningsformer med forelesninger og seminarundervisning.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen med en varighet på 10 dager og med et omfang av ca. 10 sider.

Avsluttende muntlig eksamen med én samlet karakter. Muntlig eksamen er justerende på karakteren.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.  

Linjeavstand 1,5; Times New Roman 12

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Oppdatert pensumliste vil foreligge ved semesterstart

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-2007
  • Tidligere år og semester for dette emnet