vår 2018
BED-3082 Ledelse, organisering og styring - 35 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i ledelse og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Ledelse og styring utøves innenfor rammene av en organisasjon. Her betrakter vi organisasjonen som et produksjonssystem som kan beskrives ved hjelp av begreper som struktur, kultur og prosess. Sentrale spørsmål som belyses og diskuteres i emnet er:

-     Hvilken betydning har ledelse, organisering og styring for atferd/handlinger og prestasjoner/resultater i organisasjoner?

-     Hva er ledelse, organisering og styring?

-     Hvordan virker ledelse, organisering og styring? Hva vet vi og hva tror vi?

-     Hvilken betydning har organisasjonens kontekst (omgivelser og rammebetingelser) for ledelse, organisering og styring?

-     Hva er konteksten for min organisasjon?

-     Hvilke rammer setter den for ledelse, organisering og styring?

-     Hvilke virkemidler har lederen for ledelse, og hvordan virker de?

-     Hva er mulighetene og begrensningene ved bruk av ulike virkemidler for å lede mennesker og styre atferd?

-     Hvordan kan vi vite at noe virker?

-     Hvordan er samspillet mellom ulike virkemidler?

-     Hvordan kan lederen bruke seg selv og andre?

-     Hvilke etiske betraktninger bør lederen gjøre ved valg av virkemidler?

-     Hvilken betydning har lederens håndtering av ulike prosesser?

-     Lederoppgaver kan bestå av å håndtere viktige prosesser som kommunikasjon, beslutning og iverksetting, mobilisering og motivasjon, samspill og samarbeid, makt og konflikt, læring, endring og utvikling, koordinering og kontroll

-     Hvilken rolle spiller lederens innsats i disse prosessene?

-     Hvordan kan slike prosesser påvirkes av endringer i autonomi, maktstrukturer og forholdet mellom vertikale og horisontale styringsmekanismer?

-     Hvilke etiske betraktninger bør lederen gjøre i sin håndtering av slike prosesser?

-     Hva er sammenhengene mellom kontekst, virkemidler og prosesser? Hvilken betydning har det for lederen og ledelse?

-     Hvordan kan lederen velge og bruke lederverktøy?

-     Eksempler på lederverktøy kan være: effektivisering, myndiggjøring og desentralisering, medarbeidersamtaler, belønningssystemer, bruk av økonomisk informasjon til styring, balansert målstyring, total kvalitetsledelse, Business Process Re-engineering, lederkontrakter, New Public Management

-     Hvilke antagelser og forutsetninger ligger bak utformingen av ulike lederverktøy?

-     Hvilke konsekvenser kan bruk av ulike lederverktøy ha i en konkret organisasjon?

Ved å arbeide med disse spørsmålene på en systematisk måte, trenes studentene i metodisk tenkning og tilnærming. Dette betyr for eksempel å diskutere spørsmålene ved bruk av ulike perspektiver og teorier, presentasjon av relevante forskningsresultater og kunnskapsstatus, diskusjon av særegne forhold knyttet til kontekst og organisasjon, samt refleksjoner over løsninger.


Hva lærer du

Gjennom Ledelse, organisering og styring skal studentene utvikle et solid faglig fundament for å beskrive og forklare hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning ledelse og styring har for menneskelig samspill og organisatoriske resultater. Studentene skal kunne anvende teori som praktisk redskap for problemdiagnose, ledelses- og organisasjonsutvikling og forbedring av praksis. Når emnet er bestått skal studentene ha følgende kvalifikasjoner:

-     bred og generell kunnskap om ledelse, organisering og styring av mennesker og organisasjoner i ulike omgivelser og situasjoner

-     inngående kunnskap om sammenhengene mellom ledelse, organisering og styring på den ene side og atferd, prestasjoner og resultater på den andre side

-     kan analysere, diagnostisere, utvikle, endre og forbedre organisasjoner

-     kan forstå og fortolke mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver

-     kan reflektere over, og har et bevisst forhold til etiske spørsmål knyttet til ledelse, organisering og styring


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I tråd med læringsmålene om å utvikle kunnskaper om ledelse, organisering og styring, samt trene opp ferdigheter i analyse og gjennomføring av tiltak, legges det opp til varierte arbeidsformer. Det legges til rette for å skape et spennende, åpent og utfordrende miljø for læring og erfaringsutveksling. Studentene skal stimuleres til refleksjon, initiativ og konstruktiv problemløsning. Studentenes egne erfaringer vil stå sentralt, både i undervisningen og i det arbeidet studentene gjør mellom samlingene. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, studentframlegg med mer. Det vil bli ca 120 timer undervisning fordelt over fire semestre.

Eksamen

Studentene vil bli pålagt fire arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene kan bestå av en skriftlig innlevering eller en muntlig presentasjon. Nærmere informasjon om innleveringstidspunkt, form og innhold blir gitt ved studiestart. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer for at studenten skal kunne avlegge eksamen.

Eksamen består av tre individuelle hjemmeoppgaver over et oppgitt tema, hver med et omfang på 2100-3000 ord. Skrivefristen for hver hjemmeoppgave er tre uker. Hjemmeoppgavene er spredt i tid. På den måten blir vurderingen en viktig del av studentenes læringsprosess. Vurderingen tar hensyn til studentens faglige progresjon ved at de tre hjemmeoppgavene vektes på følgende måte: den første teller 30 % av endelig karakter, den andre 30 % og den tredje 40 %. Det benyttes bokstavkarakterer med en skala fra A til F, med E som laveste ståkarakter.

Siste eksamen (deleksamen nr 3) i emnet arrangeres høst 2018.


Pensum

Litteraturen har et omfang på ca 2500 sider som er satt sammen av bøker/ bokkapitler og kompendier.

Bøker:

Hatch, M. J. (2001). Organisasjonsteori: moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt. ISBN 9788279350187. 420 s. Pensum: Hele boken med unntak av kap. 1, 4 og 8. (300 s.)

Høst, T. (2009). Ledelse: en helhetlig modell. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215014661. 106 s.

Johannessen, J.-A., Olaisen, J. & Olsen, B. (2009). Omdømme: rykter, sladder, og tøvprat. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202283568. 281 s. Pensum: Del 1 og 3. (193 s.)

Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse. 4. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245008586. 387 s. Pensum: Kap. 1, 3-6, 8-10. (230 s.)

Martinsen, Ø. L. (red.). (2009). Perspektiver på ledelse. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205394568. 380 s. Pensum: Kap. 2, 4, 6-7, 14-15. (152 s.)

Mintzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. (2009). Strategy safari: the complete guide through the wilds of strategic management. 2nd. ed. Harlow: FT/Prentice Hall. ISBN 9780273719588. 441 s. Pensum: Kap. 1, 2 ,4, 7 og 8. (174 s.)

Røvik, K. A. (2007). Trender og translasjoner: ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215011165. 398 s. Pensum: Hele boka med unntak av kap. 2. (312 s.).

Strand, T. (2007). Ledelse, organisasjon og kultur. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245004243. 617 s. Pensum: Kap. 1-10 og 14-21. (470 s.).

Torsteinsen, H. (red.). (2012). Resultatkommunen: reformer og resultater. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215018201. 306 s.

 

Informasjon om artikler blir lagt ut i Fronter ved semesterstart.

Utvalgte bok-kapitler vil bli tilgjengelig i digitalt kompendium.

Følgende bokkapittel sendes ut til studentene før studiestart: Byrkjeflot, H. (2012). Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer. I: Skogstad, A. & Einarsen, S. (red). Ledelse på godt og vondt: effektivitet og trivsel. Bergen: Fagbokforlaget. s. 41-60. (20 s.)*

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 35
  • Emnekode: BED-3082
  • Tidligere år og semester for dette emnet