høst 2017
SOS-1030 Frivillig arbeid - nettbasert - 30 stp

Søknadsfrist

1. juni for enkeltemnestudenter.

Emnetype

Teoretisk og praktisk. Emnet kan tas som en del av bachelorstudiet i sosiologi, og det vil da erstatte SOS-1012 Kultur, fritid og frivillig arbeid, samt to valgemner/frie emner. Emnet kan gjerne tas som enkeltemne eller som støtteemne i andre bachelorgradsprogrammer. Emnet er spesielt beregnet for studenter som er engasjert i en eller annen form for frivillig arbeid fra før, men det er ikke noe i veien for at studenten starter med frivillig arbeid samtidig med studiet. Emnet gis som nettbasert tilbud. Overlapping: Det vil bli 10 studiepoeng studiepoengreduksjon i forhold til SOS-1012 Kultur, fritid og frivillig arbeid.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 5199 - Nettbaserte og desentraliserte enkeltemner, lavere grad.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SOS-1012 Kultur, fritid og frivillig arbeid 10 stp

Innhold

Emnet er delt inn i to hovedkomponenter:

1) Emnet består av en teoretisk innføring i sosiologiske teori som anvendes på feltet fritid og frivillig arbeid. Dette knyttes sammen med valg av fritidsaktiviteter, og da spesielt frivillig arbeid. Fritid som fenomen er et tema som gjennomgås, og en vil vise til den historiske utviklinga av fritid og valg fritidsaktiviteter. Hovedfokus vil være å forstå hvorfor folk velger frivillig arbeid, og å forstå utvikling av fenomenet frivillig arbeid i samfunnet. Forholdet mellom den norske staten og de frivillige organisasjonene er også et viktig tema. Utbredelsen av, og arbeidet til de store, ikke statlige organisasjonene, NGO (Non-governmental Organizations) både nasjonalt og internasjonalt drøftes. Frivillig arbeid i andre land vil også være tema som tas opp.

2) Praksis i frivillig arbeid og faglig refleksjon over dette arbeidet.

Emnet evalueres en gang per programperiode. Evalueringen skjer etter avslutning ved hjelp av Quest Back. Evalueringen gjennomgås av faglærer og drøftes av programstyret for sosiologi.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap:

  • kunnskaper i sosiologisk teori om kultur og fritid.
  • kjennskap til fritid og frivillig arbeid i nåtid og nær historie, de store organisasjonene nasjonalt og internasjonalt, og de små lokale organisasjonene
  • god forståelse av frivillig arbeid som samfunnsmessig fenomen.

Ferdigheter:

  • vise hva frivillig arbeid betyr i samfunnet
  • se spørsmål om frivillig arbeid i et større perspektiv, både nasjonalt og internasjonalt
  • anvende sosiologisk teori i forståelsen av fritid og frivillig arbeid.

Kompetanse:

  • kunne drøfte frivillig arbeid i et sosiologisk perspektiv, og sette egne erfaringer fra frivillig arbeid inn i en faglig sammenheng
  • gjøre rede for kunnskaper om frivillig arbeid i et større skriftlig arbeid.


Undervisnings- og eksamensspråk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Det gis ca 20 timer forelesning. Emnet gis som nettbasert tilbud. Forelesningene vil bli filmet og legges ut på undervisningsportalen Fronter, og der vil det også bli lagt ut lydfil og powerpoint. Fronter blir brukt til kommunikasjon med studentene på emnet.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav knyttet til frivillig arbeid:Studenten må delta i frivillig arbeid over en periode på minst 3 uker, og skrive en skriftlig oppgave som er knyttet til dette frivillige arbeidet. Oppgaven skal være på ca. 6 sider (2400 ord). Det vil bli gitt nærmere beskrivelser av hva som skal inngå i denne skriftlige oppgaven.Organisasjon/arena for frivillig arbeid skal godkjennes av faglærer. Det skal leveres bekreftelse fra organisasjon eller annen dokumentasjon på deltakelse. Bekreftelsen leveres sammen med oppgaven (arbeidskravet) om frivillig arbeid.
  • Deltakelse i nettbasert diskusjonsforum om frivillig arbeid. Alle må delta med innlegg og kommentarer, deriblant minst 6 faglige innlegg. Nærmere beskrivelse av diskusjonsforumet vil bli lagt i Fronter.

Eksamen består av:

Hjemmeoppgave på ca. 8 000 ord (ca.20 sider) med selvvalgt oppgavetekst. Tema og oppgavetekst skal godkjennes av faglærer senest seks uker før innlevering av oppgaven. Det gis veiledning på valg av tema og oppgavetekst, samt en til tre ganger underveis i arbeidet med oppgaven. Det er obligatorisk med veiledning minst en gang. Pensum skal anvendes i besvarelsen.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Pensum er på ca. 1800 sider.

1) Fritid og frivillighet i Norge (500 sider),

2) Frivillig arbeid over landegrensene (200 sider) og

3) Teori, forskningsmetode, akademisk skriving og informasjonskompetanse (800 sider).

4) Valgfri tilleggslitteratur knyttet til eksamensoppgave (300 sider)


Pensum er fordelt på et kompendium ca. 270 sider, nettressurser ca. 550 sider, valgfri litteratur ca. 300 sider og bøker ca. 680 sider:

Lorentzen, Håkon og Line Dugstad (2011): Den norske dugnaden. Historie, kultur og fellesskap. Innledning + kapittel 1, 2, 7 og 9. Kristiansand: Høyskoleforlaget (80 sider)

Busch, Tor (2013): Akademisk skriving for bachelor og masterstudenter. Oslo: Adlibris (ca. 85 sider)

Bårnes, Vibeke og Mariann Løkse (2015): Informasjonskompetanse. Håndbok i kildebruk og referanseteknikker. 2. utg. Oslo: Høyskoleforlaget (ca. 125 sider).

Krumsvik, Rune Johan (2014): Forskingsdesign og kvalitativ metode. Ei innføring. Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 200 sider)

Nygaard, Thomas (1995): Den lille sosiologiboka. Innføring i sosiologisk handlingsteori. Oslo: Universitetsforlaget. Deler av boka er pensum (ca. 100 sider).

Østerberg, Dag (1997 eller nyere): Sosiologiens nøkkelbegreper. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. (ca. 90 sider)

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: SOS-1030
  • Tidligere år og semester for dette emnet