høst 2017
PED-0001N Innføring i pedagogikk (nettstudium) - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorgraden i pedagogikk, begge studieretninger. Kan tas som enkeltemne.

Emnet gis i en campusvariant og en nettvariant. Campusstudenter gis seminarundervisning på campus, mens forelesningene gis på nett. Nettstudentene gis både nettbaserte forelesninger og nettbaserte seminarer.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 5199 - nett- og desentraliserte emner.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-0001 Innføring i pedagogikk 10 stp

Innhold

Hva vil det si å undervise, å lære, og å kunne noe, og hvordan kan vi evaluere dette? Hvordan virker elevenes forutsetninger og modenhet inn på pedagogisk virksomhet? Hvilke psykologiske, kulturelle, sosiale og materielle faktorer påvirker undervisning og kunnskapsoverføring i vid forstand, og hvordan kan disse faktorene håndteres i pedagogisk virksomhet? Hva er danning, og hvordan henger danning sammen med rasjonalitetsutvikling?

Emnet gir en innføring i sentrale pedagogiske spørsmål, og i forskningsbaserte svar på spørsmålene, illustrert ved historiske og aktuelle empiriske eksempler.

Slike sentrale pedagogiske spørsmål blir formulert og besvart på ulike måter innen pedagogisk filosofi, utdanningssosiologi, utdanningshistorie, pedagogisk psykologi, antropologisk pedagogikk (kulturpedagogikk) og didaktikk, samt spesialpedagogikk. Emnet er en introduksjon til disse underdisiplinene, med fokus på pedagogikkfagets undervisningstilbud ved Universitetet i Tromsø.

Kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom seminarundervisning. Kurset vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier.

Emnet gir også innføring i bibliotek- og kildesøk, tekstanalyse og skriving av akademisk tekst.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat: Kunnskaper og forståelse: Studentene skal

  • ha kjennskap til sentrale pedagogiske problemstillinger
  • ha kjennskap til hvordan psykologiske, kulturelle, sosiale og materielle faktorer virker inn på undervisning og kunnskapsoverføring
  • identifisere viktige pedagogiske problemstillinger i fagtekster
  • ha tilstrekkelig innsikt til å foreta begrunnede valg av emner for sitt bachelorstudium i pedagogikk
  • ha kjennskap til ulike akademiske sjangre
  • utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive

Ferdigheter: Studentene skal kunne

  • analysere en akademisk tekst
  • gi og motta respons/medstudentvurdering
  • riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
  • uttrykke seg klart skriftlig og muntlig om pedagogisk faglige spørsmål
  • formulere en problemstilling, foreta litteratursøk og disponere en besvarelse
  • gjengi teksters hovedinnhold og viktige pedagogiske problemstillinger i fagtekster
  • beherske et godkjent format for akademiske tekster.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminarer.

Forelesninger /seminarer knyttet til bibliotek- og kildesøk, tekstanalyse og skriving av akademisk tekst.

Forelesninger gis via nett for både campusstudenter og nettstudenter. Seminar gis som ordinær undervisning ved campus Tromsø..

For den nettbaserte varianten av emnet vil ukentlige forelesninger og seminarer gis via internett, med ukentlig nettbasert skriftlig diskusjon i forum på Fronter, og et oppstartswebinar samt avsluttende eksamenswebinar. Biblioteks- og skrivekurs vil også foregå på nett.

Undervisning gis i høstsemesteret.


Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:

  • 1 ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca. 1400 ord (4 sider).Korrekt format er en del av kravet.
  • For den nettbaserte versjonen PED-0001N kreves det minst 70% deltakelse i summen av webinarer og ukentlige temadiskusjoner i forum på Fronter

Eksamen/vurdering:

Hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).

Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått.

Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Bøker

Haugen, V.D. og G. Stølen (2017) (red.): Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget, 290 s. Kommer i september

Imsen, G. (2011): Hva er pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget, 147 s., ISBN 978-82-15-01490-6

Moen, E. (2014): Slik stopper vi mobbing - en håndbok. Oslo: Universitetsforlaget, s.9-33 og s.112-132 (46 s.). ISBN 978-82-15-02226-0

Morken, I. (2012): Normalitet og avvik. Spesialpedagogiske utfordringer. En innføring. Oslo: Cappelen akademiske forlag. Kap. 1 og 2, (44 s.) ISBN 978-82-02-38235-3

 

Artikler i kompendium

Bø, A.K og S.S. Hovdenak (2011): Elever som verdensborgere. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 3: s. 216-226, (10 s.) ISSN print 0029-2052. ISSN online 1504-2987

 

Edvardsen, E. (1998): Fravær som er til stede. I Klette, K.(red.): Klasseromsforskning på norsk. Oslo. Ad. Notam Gyldendal, s.77-95 (23 s.) ISBN 82-417-0878-5

 

Høgmo, A. (2005): Er en flerkulturell skole mulig? Oslo: Gyldendal Akademiske, s.49-67, (18 s.) ISBN 978-82-05-34821-9

 

Lave, J. and E. Wenger (2003): Situert læring: Jordmødre, skræddere, kvartermestre, slagtere, tørrlagte alkoholikere. I Lave, J og E. Wenger Situert læring - og andre tekster. Köbenhavn: Hans Reitzels Forlag, s. 55-77, (22 s.) ISBN 978-87-412-2548-7

Nergård, J.I. (2013): Kongens beklagelse. I Jentoft, S, Nergård, J.I. og K.A. Rørvik (red.): Hvor går Nord-Norge? Politiske tidslinjer. Stamsund: Orkana Akademisk. s. 445-455, (10 s.) ISBN 978-82-8104-224-7

Myhra, A. B. (1998): Det flerkulturelle samfunn - innvandrerbarn og - ungdom i et integreringsperspektiv. I Bugge, T. og L. Gjems (red.): Time-out!: bilder fra nye pedagogiske landskap Bergen: Fagbokforlaget, s. 125-143 (18 s.) ISBN 82-7674-404-4

 

Riksaasen, R (2007): Basil Bernsteins kodedeori - et verktøy ved analyse av pedagogisk virksomhet i skole og lærerutdanning. I Hovdenak, S.S, Riksaasen, R. og V. Wiese, (red.). Klasse, kode og identitet: Bernstein i norsk forskning. Trondheim: Tapir akademisk forlag, s. 31-47, (16 s). ISBN 978-82-519-2244-9

 

Strand, T. (2001): Hva er pedagogikk? Pedagogikkens kunnskapstradisjoner og ¿kulturer versus pedagogens faglige identitet. I Kvernbekk, T. (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo. Gyldendal Akademisk. s.164-188, (25 s.) ISBN 82-417-1178-6.

 

Stølen, G. (2014): Lærerens forståelse, elevens livsverden og (lokal)kulturens betydning. I Postholm, M.B og T. Tiller (red.) Profesjonsrettet pedagogikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk, s.201-215, (15 s.) ISBN: 978-82-41927-1

 

Telhaug, A.O. (2005): Norsk utdanning under Kristin Clemet. Årbok fra norsk utdanningshistorie. Skolen 2002-2003. Stiftelsen skolen- Årbok fra norsk utdanningshistorie, 20 årgang, s.191-207, (17 s.)

 

Ulstrup Engelssen, B (2012): Kan Læring Planlegges? Oslo: Gyldendal Akademisk, s 39-57, (18 s.) ISBN 978-82-05-42277-3

 

Wendelborg, C. (2017): Elevundersøkelsen 2016. - mobbing, krenkelse og arbeidsro i skolen Trondheim. NTNU Samfunnsforskning, s. 1-35 (35 s.) www.udir.no -> Elevundersøkelsen

 

Özerk, K. Z. (2006): Opplæringsteori og Læreplanforståelse. Oplandske Bokforlag. Kap 2: Læreplanbegrepet og Læreplantenkninger, s.25-37, (13 s.) ISBN 978-82-7518138-9

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-0001N
  • Tidligere år og semester for dette emnet