høst 2017
BED-3081 Personlig lederutvikling - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i ledelse og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Innholdet i Personlig lederutvikling reflekterer formålet om å bidra til studentenes utvikling som ledere med utgangspunkt i forståelse for teori. Temaer som berøres er:

-     faglig grunnlag for lederutvikling generelt og 360-graders tilbakemelding spesielt

-     arbeid med innhenting og bearbeiding av 360-graders tilbakemelding fra arbeidsforhold som utgangspunkt for videre målrettet arbeid personlig lederutvikling

-     kreative metoder med fokus på egne ressurser, kreativitet, tilbakemelding, målsetting, overkomme hinder for å nå mål

-     arbeid med informasjon og kommunikasjon i organisasjoner

-     trening på samhandling, formidling og konstruktive samtaleteknikker (for eksempel i forhold til "den vanskelige samtalen")


Hva lærer du

For å være en god leder trenger man blant annet kunnskaper og ferdigheter knyttet til visjoner, strategi, organisering og ledelse, samt ferdigheter i kommunikasjon og samhandling. Emnet Personlig lederutvikling fokuserer på hvordan den enkelte student kan utvikle sine personlige egenskaper, samhandlingsrepertoar og kommunikasjonsferdigheter slik at hun/han kan fylle lederrollen på en best mulig måte.

Når emnet er bestått skal studentene ha følgende kvalifikasjoner:

-     har innsikt i egne sterke og svake sider

-     har forståelse for og bevissthet om hvordan egen atferd/lederstil virker inn på andre

-     kan beskrive og forstå sin egen lederrolle og arbeidssituasjon

-     kan motta og gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte

-     har bred kunnskap om kommunikasjonsteori

-     har inngående kunnskap om utfordringer for kommunikasjon innenfor og mellom organisasjoner

-     kan legge til rette for og bidra til god samhandling innenfor og mellom organisasjoner

-     kan sette personlige mål, gjøre personlige valg og gjennomføre endringer

-     kan bidra til å utvikle egen og andres kreativitet og evne til nyskaping i forhold til å mestre utfordringer i arbeidslivet


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

En viktig del av dette emnet knyttes til innhenting og bearbeiding av 360-graders tilbakemelding fra kollegaer. Dette danner utgangspunktet for videre målrettet personlig lederutviklingsarbeid. Gjennom varierte arbeidsformer og en kombinasjon mellom teori og praksis, får studenten ulike innspill til hvordan de kan jobbe med egne forbedringsområder og utvikle sin egen ledelseskompetanse. Ved siden av tradisjonelle klasseromsøkter, tar vi i bruk ulike øvelser for å trene opp kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter.

I tillegg til erfaringsbasert undervisning i samla klasse, vil studentene organiseres i grupper med en fast veileder. Det vil bli ca 60 timer totalt til undervisning og gruppesamlinger fordelt over tre semestre.


Eksamen

Studentene vil bli pålagt tre arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene kan bestå av en skriftlig innlevering eller en muntlig presentasjon. Nærmere informasjon om innleveringstidspunkt, form og innhold blir gitt ved studiestart. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer for at studenten skal kunne avlegge eksamen.

For å få kontinuitet i veiledningsgruppene og for å skape og opprettholde et trygt og konstruktivt læringsmiljø, er det er obligatorisk frammøte til 80 % av timene i disse gruppene. Det må foreligge helt spesielle grunner hvis en student skal få dispensasjon fra frammøtekravet. Slik dispensasjon, med påleggelse av et ekstra, skriftlig arbeidskrav, kan gis av seksjonsleder i samråd med faglærer.

Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave over et oppgitt tema. Oppgaven skal ha et omfang på 2100-3000 ord. Skrivefristen er 1 uker. Det benyttes bokstavkarakterer med en skala fra A til F, med E som laveste ståkarakter.

Siste eksamen i emnet arrangeres vår 2018.


Pensum

Birkinshaw, J. (2014). Bli en bedre sjef: hvorfor god ledelse er så vanskelig. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202441722. 168 s.

Brønn, P. S. & Arnulf, J. K. (red.). (2014). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245014266. 381 s.

Einarsen, S. & Pedersen, H. (2007). Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788210049200. 354 s. Pensum: Kap. 1-5. (183 s.).

Erlien, B. (2006). Intern kommunikasjon: planlegging og tilrettelegging. 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 8215011179. 328 s. Pensum: Del A, B, D og E. (183 s.).

Raaheim, A. (2011). Mellommenneskelig kommunikasjon. I: Einarsen, S. & Skogstad, A. (red.). Det gode arbeidsmiljø. Krav og utfordringer. (2.utg). s. 164-180. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804 (16 s.) *

Sortland, N. & Einarsen, S. (2011). Mellommenneskelige konflikter: Årsaker og kommunikasjonsmønstre. I: Einarsen, S.& Skogstad, A. (red.): Det gode arbeidsmiljø. Krav og utfordringer. (2.utg). s. 138-163. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804 (28 s)*

Pedersen, H. og Einarsen, S. (2011) Arbeidsmiljøloven som rettesnor for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet. I: Einarsen, S.& Skogstad, A. (red.): Det gode arbeidsmiljø. Krav og utfordringer. (2.utg). s.392-418. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804 (26 s)*

Artikler:

Rønning, R. (2005). Coaching ¿ et ullent begrep og en risikabel praksis. Magma ¿ Tidsskrift for økonomi og ledelse, 8(4): 76-85. (10 s.). Tilgjengelig fra internett: http://www.magma.no/coaching-et-ullent-begrep-og-en-risikabel-praksis

* digitalt kompendium

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BED-3081
  • Tidligere år og semester for dette emnet