høst
2016
ITE1808 Spilldesign og 3D-modellering - 10 stp
Innhold
Emnet har en rød tråd som går fra konstruksjon av 3D modeller til at disse kan benyttes i simulering eller dataspill. Først er fokus på 3D modellering og bruk av 3dsMax som verktøy til konstruksjon, teksturering, animering og eksport av objekter. Deretter settes fokus på spilldesign og hvilke komponenter og ferdigheter som trengs for å lage et dataspill. Spørsmålet «hva gjør et spill bra?» står sentralt i utforskningen av de ulike komponenter som inngår i et dataspill. Tidligere studenter har konstruert dataspill i Unreal Engine og dette spillet skal foredles og videreutvikles med både nye modeller og funksjonalitet. Dette er et stort spill og arbeidet organiseres som flere prosjekter hvor man samarbeider og deltar på ulike deler av spillets utvikling. Her vil man få anvende alle gjennomgåtte teknikker for å kunne utvide spillet.
Kurset tar opp tema for hva som er viktig når man skal designe et spill, hvilke aspekter skal til for at et spill blir bra. Dette involverer psykologi, drama, kunstnerisk uttrykk, menneske-data interaksjon, kunstig intelligens, m.v. og man kommer frem til en diskusjon om hva som skal til for å lykkes med et spill.
Hva lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap om
- grunnleggende 2D tegneregler og demonstrere dette ved en forenklet teknisk tegning / skisse
- konstruksjon og oppbygning av materialer og tekstur til anvendelse på modeller og demonstrere dette med å tilvirke teksturer fra egne fotografi som kan fliselegges
- hvordan modeller i et moderne 3D konstruksjonsverktøy er bygd opp, og metoder for oppbygning samt demonstrere dette ved å modellere enkle objekter fra virkeligheten som tekstureres med egne tilvirkede teksturer.
- karakterdesign, rigging av karakter, teksturering av karakter med UVW-maping og animasjon av karakter demonstrert gjennom å modellere og animere seg selv med utgangspunkt fra fotografi.
- digital lyssetting, effekter og rendering demonstrert ved å modellere en scene hvor forutgående modeller og animasjoner settes inn og renderes til en film
- teknikker og metoder for overføring og bruk av modeller til simulerings- eller spillmotor demonstrert ved å sette inn karakter i Unreal Engine
- dataspill som formidler i læring, dannelse, og påvirkning demonstrert ved å skrive artikkel om betalingsmetoder for dataspill.
- nøkkelkomponenter i et dataspill, historiefortellende og stegene i spilldesign demonstrert ved å lage et designdokument for «HiN»-spillet samt en spillkritikk for et kommersielt tidsriktig spill
- balansering av spill demonstrert ved videreutvikling av «HiN»-spillet
- grunnleggende kunstig intelligens og søk rettet mot dataspill demonstrert ved NPC i «HiN»-spillet
Ferdigheter innen
- bruk av skisseteknikk/tegning som verktøy i designprosessen
- strukturering og organisering av prosjekter og filer digitalt samt metoder for å jobbe effektivt og sikkert.
- 3D-design og 3dsMax som verktøy for hensiktsmessig oppbygning av modeller og sammenstillinger
- konstruksjon av modeller og animasjoner til bruk i spill og simulering
- tilvirkning av teksturer og materialer for bruk til modeller
- digital lyssetting av en scene ved hjelp av lys og effekter
- dokumentering av spilldesign og faglig kommunikasjon
- kritisk vurdering av dataspill og spillelementer
- bruk av avanserte utviklingsverktøy for visualisering og spillutvikling, som UE4
Generell kompetanse for
- å reflektere over egen faglig utøvelse og læringsprosess og kunne justere dette etter veiledning
- å ha et bevist forhold til arbeidsmetoder for 3D modellering og spilldesign og kunne kommunisere faglig med andre
- dokumentasjon av spill og spillrelaterte elementer samt prosessen fra ide til ferdig spill
- klassifisering av spill
Undervisning
Arbeidsformer
Forelesning på datalab og øvinger/prosjekt på datalab. Flertallet av arbeidskrav er selvstendige oppgaver og det kreves deltakelse i ett prosjekt bestående av flere prosjektgrupper.
Programvare
Autodesk 3dsMax
Unreal Development Kit (UDK)
Unreal Engine 4
Photoshop / Gimp
All programvare er tilgjengelig gratis via Universitetet og nevnte selskap
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Et antall øvinger: Publisert på LMS
3D modeller, flere av disse er karaktersatt og teller mot sluttkarakter i emnet
Større oppgave med UDK/UE4 (prosjekt) karaktersatt og teller mot sluttkarakter i emnet
Øvinger og prosjekter er ulikt vektet i sitt bidrag til sluttkarakter i emnet.
Flervalgstest for deler av pensum
Vurdering
Mappevurdering: Mappen vil bestå av flere obligatorisk større arbeider og elektronisk flervalgstester på LMS. Innholdet i mappen evalueres og er grunnlag for karaktersetting. Krav til de enkelte arbeider er publisert på LMS. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
3D modellering: Autodesk 3ds Max 2010, Foundation for Games: ISBN 978-0-240-81194-9
Spilldesign: Ernest Adams, Fundamentals of Game Design, ISBN-13: 978-0-321-64337-7 Pearson©2010 Forelesninger og gjennomgått materiale
Støttelitteratur
Pete Draper, Deconstructing the Elements with 3ds Max, ISBN:13:978-0-240-52019-3 Michele Bousquet, How to Cheat in 3dsMax 2011, 978--0-240-81433-9 Richard Rouse III, Game Design Theory & Practice, second edition. , Wordware Publishing, Inc. ISBN: 1-55622-912-7, 2004. Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play: Game Design Fundamentals, The MIT Press, 2004. + diverse artikler knyttet til forelesningstema.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ITE1808
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
- Tidligere år og semester for dette emnet