I Sareptas urtekrukke
Visste du at ifølge Verdens Helseorganisasjon dekker 80% av jordens befolkning sine daglige medisinske behov gjennom planter? Eller at barken på selje/vie (Salix) inneholder virkestoffer som kalles salisylater og at samene brukte dem til å kurere hodepine? Eller at kvann (Angelica archangelica) har vært brukt mot forkjølelse og influensa, eller rett og slett som grønnsak til seimølja?
Dette og masse mer, kan dere fordype dere i ved å delta i formidlingsopplegget
"I Sareptas urtekrukke". Dere vil også få høre om nåtidens og tradisjonell bruk av planter – både i mat, medisin og som nyttevekst for øvrig. Elevene får smake på ulike urter, prøve å lage plaster av planter osv.
Fokuset vil være på det naturfaglige og kulturhistoriske aspektet. All undervisning foregår ute.
Undervisnigstilbudene i regi av universitetsmuseumet er tverrfaglig og innholder ofte et mangfold av kompetansemål. De viktigste kompetansemålene i dette undervisningsopplegget som kan brukes til både forarbeid og etterarbeid er:
Naturfag (NAT01‑04) etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
- utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
Naturfag (NAT01‑04) etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
- gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
Naturfag (NAT01‑04) etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Mat og helse (MHE1-01) etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- kjenne igjen smaker i mat og undre seg over hvorfor smak er noe vi opplever ulikt
- utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
- samtale om måltidsskikker fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer, og om verdien av å ete sammen med andre
Mat og helse (MHE1-01) etter 7. års trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- bruke sansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
- kjenne att og greie ut om grunnsmaker i matvarer og fortelle om og diskutere hvordan smak kan påvirke matpreferanser og matvalg
- bruke oppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser
- vise sammenhenger mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
- utforske og presentere tradisjonelle norske og samiske metoder for å konservere mat på og kunne fortelle om råvarene som blir konserverte
- lage måltid fra ulike kulturer og fortelle om og utforske hvordan sosialt fellesskap og samhandling kan være med på å styrke god helse
Mat og helse (MHE1-01) etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som blir brukt i ulike matkulturer
- vise gjennom matlaging og måltid hvordan identitet og fellesskap blir formidla i ulike kulturer