Universitetsstyret har vedtatt en digitaliseringsstrategi.
Den følger samme inndeling som Drivkraft i nord, universitets strategi mot 2020. Det er satt ned to utvalg som ser på digitalisering av hhv. forskning og utdanning, men vi ønsker at flere gode krefter
Vi tenger hjelp til å implementere denne og ønsker at alle som er interessert i digitalisering av forskningsaktiviteten vår blir med oss for å bidra til å finne de gode tiltakene som bør prioriteres de neste tre årene.
Agenda for dagen
08:30 – Kaffe og frukt
09:00 – Kort introduksjon til dagens oppgaver og hva et digitalt øyeblikk kan være
09:15 – Et godt eksempel: «Hvordan teknologi og labøvelser kan forbedre undervisningskvaliteten» 1. amanuensis Nils Magne Larsen
09:45 – Gruppearbeid
11:00 – Gruppene presenterer sine funn kort
11:30 – Slutt
Arbeidsmåte
Hvordan vil arbeidsdagene våre være når vi har nådd målene i digitaliseringsstrategien? Hva vil kjennetegne det gode universitetet i 2020? Hvordan kan teknolgi øke kvaliteten på kjernevirksomheten og bidra til at UiT blir et bedre universitet? Vi trenger gode innspill for å finne en retning i arbeidet med digitaliseiring.
Som et verktøy for å få frem de gode ideene ønsker vi å samle så mange som mulig konkrete situasjoner der bruk av digitale verktøy gjør kjernevirksomheten bedre. Et digitalt øyeblikk er en situasjon der en ansatt eller student bruker digitale verktøy til å gjøre en bedre jobb. Det er godt mulig at øyeblikkene ikke vil være realiserbare med dagens teknologi, men man kan se for seg at det vil være mulig en gang i fremtiden (den nære, ikke den helt fjerne)
Ett slikt eksempel kan være:
Dette er jo ikke et «øyeblikk», men kanskje heller en historie, men tanken er å samle så mange slike som mulig, og så etterpå identifisere hvilke teknologier og hvilken kompetanse vi kan trenge for å nå dette øyeblikket. Det er heller ikke noe mål at disse øyeblikkene skal være helt realistiske, men de skal vise hvordan vi kan bruke teknologi i vårt daglige arbeid.