Pedagogisk mappe – arbeidsseminar for å dokumentere pedagogisk kompetanse

DA VI HAR LANGT FLERE SØKERE ENN PLASSER  TIL SEMINARREKKEN, VIL SØKNADER FRA OG MED 18. NOVEMBER IKKE VURDERES.

Når en person søker om ansettelse eller opprykk innen høyere utdanning, er det stadig mer vanlig å legge vekt på også å vurdere pedagogisk kompetanse. En pedagogisk mappe er en organisert dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner som gir et grunnlag for å vurdere denne kompetansen. Både i våre naboland og ikke minst i den angloamerikanske delen av verden, er dette vanlig. Result gir nå et tilbud om arbeidsseminar som støtte for å dokumentere pedagogisk kompetanse til ansatte som har et visst volum av undervisningserfaring, dokumentasjon av minst fem år undervisning i høyere utdanning, og som er innstilt på å legge ned en betydelig egeninnsats. Dette vil imidlertid ikke gi en generell pedagogisk sertifisering, men vil være et redskap for å dokumentere kompetansen i ulike kontekster.

Våren 2016 gjennomføres en pilot i fire trinn og interessen for seminarene vil avgjøre hvor ofte slike seminar vil tilbys. Deltakerantallet er begrenset til 12 deltakere. Ansvarlig for seminaret: Dosent Marit Allern.

Arbeidsseminarene om pedagogisk mappe gir en mulighet for den enkelte til å

  • få innsikt i hva en pedagogisk mappe er
  • få tilbakemeldinger på eget arbeid med å utvikle en pedagogisk mappe
  • få kunnskap om å utvikle en digital pedagogisk mappe

En pedagogisk mappe er en organisert dokumentasjon av en lærers profesjonelle utvikling og oppnådde pedagogiske kompetanse. Mappen viser den enkelte lærers individualitet gjennom utvalg av artefakter/arbeid og refleksjon. Den vil være en helhetlig presentasjon av en persons profesjonelle dyktighet. Den motsvarer en forskers liste over og dokumentasjon av forskningsresultater gjennom publikasjoner. En pedagogisk mappe vil alltid inneholde tekster om

  • Lærerens pedagogiske utgangspunkt – undervisningsfilosofi
  • Dokumentasjon av et basisrepertoar for undervisning av grupper av ulik størrelse og av ulik sammensetning (planlegging – gjennomføring – formativ og summativ vurdering)
  • Evaluering av undervisning fra studenter og gjensidig kollegavurdering

Pedagogisk mappe I

Dette seminaret gir en innføring i hva en pedagogisk mappe er, og deltakerne får en mulighet til å starte utvikling av sin egen pedagogiske mappe.

Dato: 2. februar 2016, kl. 0915 – 1500

Pedagogisk mappe II

Å utvikle en pedagogisk mappe

Dato: 16. mars 2016 kl. 0915-1500

Pedagogisk mappe III

Vurdering av en pedagogisk mappe

Dato 21. april 2016 kl. 0915–1500

Pedagogisk mappe IV

Digital pedagogisk mappe

Dato og sted kommer senere

Mer informasjon om arbeidsseminarene, se eget vedlegg.

Påmelding på Tavla. Påmeldingsfrist 15. desember 2015.

 

Starter: 02.02.16 kl 00.00
Slutter: 29.04.16 kl 00.00
Hvor: Tromsø
Sted: Tromsø
Målgruppe: Ansatte
Ansvarlig: Kari Riddervold
Telefon: 776 46380
E-post: kari.riddervold@uit.no

Påmelding
Frist: 07.12.2015
Fristen har gått ut. Beklager
Legg i kalender
Vedlegg / Bilder:
Oversikt-seminarrekken