Ved alle høyere utdanningsinstitusjoner er det et behov for akademisk personell med kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i forskningsveiledning. Stadig flere inngår i et ph.d-løp, regelverket er blitt mer omfattende og et økende antall studenter kommer fra andre land.
Kurset går over fire hele dager: Del I: 26. og 27. januar og del II: 14. og 15. april. Søknadsfrist: 15. desember 2015. Målgruppa for kurset er faglig ansatte som veileder ph.d det semesteret kurset går.
I dette kurset legger vi vekt på teori, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om forskningsveiledning og på formelle rammer rundt ph.d-veiledning. Vi er opptatt av ulike faser i veiledningsforløpet, og hvordan roller og relasjoner i forskningsveiledningen spiller inn på studentenes vei gjennom forskerutdanningen. Det blir fokusert på praktiske erfaringer og hensiktsmessige forskningsveiledningspraksiser. Utfordringer knyttet til studiekulturell bakgrunn, konflikthåndtering og etiske problemstillinger i forskningsveiledningen blir også vektlagt.
Kurset gir teoretisk og praktisk trening i forskningsveiledning. Hensikten er å øke deltakernes bevissthet på forskningsveiledning som prosess, med vekt på egen rolle som veileder, ph.d-studentens rolle og samspillet mellom involverte parter. Kurset skal gi innsikt i forskningsveiledning på ulike nivåer, og hvordan etablering av forskningsmiljøer og nettverksbygging på tvers av institusjoner kan styrke den enkeltes ph.d-kandidats lærings- og danningsprosess.