Lunsjforedrag: Overgrepssaker i en norsk-samisk kommune – hva kan vi forstå og lære av det som skjer under overflaten?

Flere steder i Norge, både i norske og samiske lokalsamfunn, har det over tiår blitt avdekket utfordringer med seksuelle overgrep.

Avdekkingene har ofte ført til en rekke avisoppslag. Ved å analysere avisoppslag om seksuelle overgrep i en norsk-samisk kommune, viser foreløpige resultater at kommunen må ha vært kjent med en overgrepsproblematikk lenge før det ble kjent nasjonalt og internasjonalt. Dette kan skape noen konsekvenser, og de må vi i så fall lære av.

Agnete Bersvendsen er doktorgradsstipendiat ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid.  I sitt foredrag tar hun utgangspunkt i en artikkel som er under arbeid, og som også er en del av hennes forskning på forebygging av seksuelle overgrep mot den samiske befolkningen.

Lunsjforedraget er åpent for alle interesserte. Det er spesielt relevant for studenter og for voksne som på en eller annen måte jobber med barn, for eksempel ansatte i barnevernet, helsestasjoner, barnehager, skoler og kommuneledere.

Velkommen i Panorama!

Agnete Bersvendsen forsker på forebygging av vold og overgrep mot den samiske befolkningen

Når: 21.09.22 kl 11.00–11.45
Hvor: Panorama kaffebar, UiT i Harstad