Åpent foredrag: Alt du ikke visste om satellitter! Romteknologi, Andøya og fremtidige muligheter

Visste du at det bygges en base for satellittoppskyting på Andøya, og at du ved UiT kan lære hvordan satellittene lages og brukes? Og hvilken nytte har vi egentlig av satellittbildene?

Alt dette kan du få vite mer om under Forskningsdagene!

UiT i Harstad og Narvik samarbeider med Andøya Space om dette åpne foredraget under Forskningsdagene 2022.

Andøya Space vil fortelle om den spennende utviklinga som pågår ute på Andøya. Arild Steen fra UiT i Narvik vil forklare hvordan satellittene brukes og bygges, og hvordan man kan utdanne seg innenfor satellitteknologi. Han vil også ha med seg diverse "stæsj" som viser noe av det de holder på med. Erik Henriksen fra UiT i Harstad vil så se på hvordan vi kan bruke satellittbilder i en beredskapssammenheng, blant annet  til å se på effekten av klimaendringer som skred, ras og flom.

Foredraget er åpent for alle interesserte, og passer for ungdom og voksne i alle aldre.

Skoleklasser og større grupper bes melde seg på i lenken her på Tavla.

Andøya Space bygger en base til å skyte ut satellitter, som ligger an til å bli den første i sitt slag i Europa. Foto: Illustrasjon: Andøya Space

Når: 22.09.22 kl 12.00–13.30
Hvor: Stort auditorium, UiT i Harstad