Polar vin og viten: FIRST WE EAT

Polarmuseet inviterer i samarbeid med Verdensteateret til visning av filmen FIRST WE EAT med innledning fredag 30. april kl. 2015 på Verdensteateret Kino. Velkommen!

FIRST WE EAT er en dokumentar av Suzanne Crocker der hun og hennes familie i et helt år kun skal leve på mat skaffet og dyrket lokalt.

Langt nord i Canada, omtrent 300 km fra Polarsirkelen, bor filmskaper Suzanne Crocker. Hun bestemmer seg for å sette de tradisjonelle matvanene på prøve og fjerner all kjøpemat fra hjemmet sitt. I et helt år skal familien på fem kun spise mat som kan jaktes, fiskes, sankes, dyrkes og lages under lokale forhold i Dawson City, Yukon, Canada.

Bildet blir komplett med tre skeptiske tenåringer, en motvillig ektemann, ingen salt, ingen koffein, ingen sukker og temperatur på -40.

Suzanne Crocker (f. 1962) er en filmskaper fra Dawson City. Hun vender ofte kameraet mot seg selv og sin familie mens de gjør ganske ekstreme ting. Hun har laget dokumentarfilmer i flere formater. ALL THE TIME IN THE WORLD (2014) fikk 22 priser og ble oversatt til 12 språk. FIRST WE EAT ble vist på TIFF 2021.

Med innledning av daglig leder for Holt læringstun, Ute Vogel.

Vogel jobbet i mange år innen internasjonalt samarbeid i Norden og Arktis, før hun i 2016 gikk over til arbeidet med å utvikle en arktisk-urban landbruksarena midt på Tromsøya. I dag gir Holt læringstun mennesker, og særlig barn og unge i byen, mulighet til å lære seg å dyrke og høste arktisk mat til eget forbruk.

Vanlig inngangsbillett til Verdensteateret Kino

FIRST WE EAT (2020) 1 t 41 min