Den kognitive samfunnspakten: Vil universitetene overleve det 21. århundre?

ACADEMIA BOREALIS, Nord-Norges Vitenskapsakademi, inviterer til åpent foredrag med professor Gudmund Hernes, BI og FaFo, onsdag 3. mars 2021 kl. 1900 på Norges arktiske universitetsmuseum. Påmelding påkrevd. Velkommen!

Universitetene har aldri hatt en så sterk stilling som i dag - målt ved utbredelse, staber, studenter og innvirkning.

Når nye farer skal møtes eller nye muligheter skal gripes, søker politiske myndigheter til universitetene for å utvide sin kontroll over det som skjer. Men universitetene er også urosentra, som myndigheter også gjerne vil kontrollere.

Så aldri har universitetene vært så utsatt som nå. Det betyr at universitetenes autonomi og integritet anfektes, ikke bare ved ytre trusler, men også ved indre.

Under det hele ligger det man kan kalle “den kognitive samfunnspakten” - normer som styrer hvordan saksforhold skal presenteres, diskuteres og utfordres. Her er sterke krefter i sving, også internt, som undergraver de høyere læresteder og den offentlige debatt.

Er det noen grunner til optimisme?

Spørsmål og debatt.

Møtet er åpent for alle interesserte.

Kafeen vil være åpen.

Påmelding er påkrevd. Max. 42 personer etter først-til-mølla-prinsippet. Det er mulig å stå på venteliste. Påmelding på den grønne knappen th.

Foredraget blir også streamet live:

Vi tar smittevern på alvor og følger myndighetenes retningslinjer.

Velkommen!

Når: 03.03.21 kl 19.00–20.30