Forskernatt 2020: Hjernen gjennom livet

Illustrasjons-/bannerbilde for Forskernatt 2020: Hjernen gjennom livet

Hva vet du egentlig om et av kroppens viktigste organer, hjernen?

Er det viktigere å være smart enn sosial? Hva skjer egentlig når du tar en pille som ikke virker, og så blir du likevel frisk?

Vi inviterer til Forskernatt i Rødbanken fredag 25. september. Til årets program har vi samlet et knippe UiT-forskere og sammen skal vi bli bedre kjent med hjernen, og lære hvordan den påvirkes og forandrer seg gjennom hele livet.

Arrangementet er gratis, men krever påmelding grunnet begrenset antall plasser. Det vil være mulig å kjøpe mat og drikke under hele arrangementet. *Ingen ledige plasser igjen, dessverre!*

Innslipp fra kl.18.30, inngang både fra Storgata og Fredrik Langes gate.

Velkommen!

Forskerne våre

Bannerbilde, Hjernen gjennom livet

Gøril Eide Flaten er professor ved institutt for farmasi og forsker blant annet på hvordan vi best kan få legemidler til å treffe bedre der de skal virke.

Per Aslaksen

Per Aslaksen er professor ved institutt for psykologi og forsker blant annet på smerter og placebo og hvordan vi kan avbilde hjernen mens den jobber.

Aina Westrheim Ravna

Aina Westrheim Ravna er professor ved institutt for medisinsk biologi og forsker blant annet på avhengighet og legemidler for behandling av kreft og depresjon. Hun interesserer seg også for populærvitenskapelige emner som sjokolade, krydder, sex og samisk folkemedisin.

Joar Vittersø

Joar Vittersø er professor i samfunnspsykologi ved Institutt for psykologi  ved UiT. Vittersø har forsket og formidlet mye innenfor temaene livskvalitet og lykke, blant annet gjennom NRK-serien Oppdrag lykke i 2013.

Talkshow-vert

Audun Hetland

Kveldens konferansier er Audun Hetland. Han er førsteamanuensis ved Institutt for psykologi, forsker i CARE (Center for Avalanche Research and Education), og leder forskningsgruppa Human factors in High Risk Environment. Audun Hetland jobber mye med formidling, både av egen forskning, og som underviser og hjelper for andre. Han er blant annet mentor for deltakere til Forsker Grand Prix ved UiT, og bidrar i det obligatoriske phd-kurset i forskningskommunikasjon ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Logoer
Illustrasjon i banner: grafisk@uit.no, B. Hatteng