Bokbad: «Same. 100 mennesker i Sápmi»

Lørdag 14. desember inviteres alle interesserte til bokbad i samarbeid med Utenfor Allfarvei Forlag i Panorama kaffebar. Bokbadet er en del av arrangementene under utstillinga om urfolkspråk "Ságastallamin"på UiT Harstad.

Barbro Hætta møter fotograf og forfatter Torgrim Halvari til samtale om den ni-språklige bokutgivelsen «Same. 100 mennesker i Sápmi».

Den nylig utgitte boken har fotografiske portretter av 100 samer i Norge, Sverige, Finland og Russland. Ledsaget av korte sitater forteller portrettene om ulikheter blant den samiske befolkningen.

Forlaget har oversatt sitatene til syv ulike samiske språk, i tillegg til norsk og engelsk. Med bokprosjektet ønsker forfatter og forlag å synliggjøre marginaliserte samiske språk.

Velkommen til en varm prat om et viktig prosjekt for forståelse av samisk kultur og betydningen av språk og identitet.

Boken signeres og selges under og etter arrangementet, men kan også bestilles på www.nettbutikkutenforallfarvei.no

2019 er internasjonalt år for urfolkspråk. I den sammenheng har Universitetsbiblioteket UiT og Arktisk råds urfolkssekretariat laget ei utstilling som står i UiT Harstads lokaler i Havnegata 5 frem til 17. desember.

Gjennom roll-ups, video- og lydinnstallasjoner får vi innblikk i noen av utfordringene som de arktiske urfolkspråkene står overfor. Utstillinga forteller også om revitaliseringsinnsatsen som foregår rundt det sirkumpolare arktis, en innsats som gjøres mulig ved hjelp av nye lover som beskytter språkene og deres status, statlig finansierte institusjoner, regionale selskaper, samfunnsbaserte initiativer og moderne teknologi.

Utstillinga er åpen for publikum i forbindelse med bokbadet, og kan ellers besøkes i universitetsbibliotekets åpningstid hver ukedag kl. 08.00 - 15.00.

Når: 14.12.19 kl 12.30–14.00
Hvor: Panorama kaffebar, UiT Harstad