Asiatiske alpinplanter – dyrking i Tromsø og noen glimt fra naturen

Botanisk Hages Venner inviterer til foredrag på Norges arktiske universitetsmuseum tirsdag 19. mars kl. 1900 med Finn Haugli, tidligere daglig leder av Arktisk-alpin botanisk hage. Velkommen!

Himalaya og fjellene i de kinesiske provinsene Yunnan og Sechuan har verdens rikeste alpine flora. Vi snakker da om områder med et kjølig klima og med mye nedbør, særlig under monsunperioden om sommeren.

Dette betyr at fjellplantene fra disse områdene ofte er hardføre og gode planter for hager i Nord-Norge. Ikke minst i slekter som Primula (Nøkleblom), Gentiana (Søte) og Meconopsis (Valmuesøstre) finnes mange kjente og kjære planter i nord-norske hager.

Plantene som omtales er fotografert enten i Arktisk-alpin botanisk hage eller i min hage, men det er også noen glimt fra naturen.

Fotos: Finn Haugli

Når: 19.03.19 kl 19.00–20.00
Hvor: Norges arktiske universitetsmuseum (tidl. Tromsø Museum)
Sted: Tromsø