Lørdagsuniversitetet: Venøs blodpropp: Kan det ramme meg?

Hver time er det en nordmann som rammes av venøs blodpropp – en vanlig og potensielt veldig farlig sykdom.

Hvem er utsatt for å få det og hva er faresignalene man må vite om? Kom på foredrag lørdag 13. oktober og hør dyktige førsteamanuensis Sigrid Brækkan fra TREC fortelle om kropp og propp på en allment forståelig måte. Deretter vil tidligere ordfører Jens Johan Hjort fortelle historien om da han ble rammet av blodpropp og hvor heldig han er som lever i dag.

13. oktober er verdens blodproppdag. Hensikten med dagen er å øke bevisstheten og kunnskapen om venøs blodpropp. K.G. Jebsen TREC – senter for tromboseforskning er en forskningsgruppe ved UiT Norges arktiske universitet som driver med verdensledende forskning på internasjonalt nivå innenfor blodproppfeltet.

Program for dagen:

- 14.15: Velkommen ved senterleder for TREC, professor John-Bjarne Hansen

- 14.20: Intervju med Jens Johan Hjort om da han ble rammet av blodpropp av overlege ved UNN, Trond Børvik

- 14.45: Venøs blodpropp - kan det ramme deg? Kort opplysningsforedrag av nestleder ved TREC, førsteamanuensis Sigrid Brækkan

- Til slutt: Spørsmål fra salen

Velkommen!