Disputas og prøveforelesning – Master i sosiologi Jeanette Skoglund

Master i sosiologi Jeanette Skoglund disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Upbringing by relatives Incorporating new understandings and perspectives into the study of kinship foster care”

Kort sammendrag av avhandlingen:

How should kinship foster care be understood in research – as a service within child protective services or as upbringing by relatives – as family? While the first understanding represents a positivist epistemology, the latter is based on an interpretive epistemology. Each understanding leads to different research questions and creates guidelines for what falls into or out of the focus of research. In research, kinship care has primarily been studied as a service. I have used effect studies as a case to demonstrate the limitations of this construction in research. Based on these limitations, I show what type of knowledge we can gain from shifting our understanding of kinship care in research and why this is important. Drawing on qualitative interviews with children and young adults who grew up in foster care with relatives, I show that the family construction allows us to explore kinship care in all its variability and complexity. Moreover, it allows us to explore what the formal aspect of kinship care can involve for how family life is practiced, and for how childhood is understood. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Renee Thørnblad
Biveileder professor Amy Holtan

Bedømmelseskomiteen
Professor Nanna Mik-Meyer, SFI- The Danish National Centre for Social Research, København, Danmark – 1. opponent
Professor Liv Johanne Syltevik, Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen – 2. opponent
Instituttleder Per Håkan Brøndbo, RKBU Nord, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité

Disputasleder
Førsteamanuensis Merete Saus, RKBU Nord, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: “Diskuter metodiske, analytiske og praktiske konsekvenser ved anvendelsen av ulike sosiologiske perspektiver på familie og familierelasjoner

Når: 27.06.18 kl 10.15–16.00
Hvor: Tabletten, Farmasibygget